vrijdag 8 november 2013

Verhuizen

Ook op het laatste moment in India wordt je nogmaals geconfronteerd met de Indiase manier. De verhuizers zouden 6 november komen. Om 10 uur stuur ik een berichtje, ik krijg geen antwoord. Een kwartier later bel ik op, ik vraag wanneer ze komen. De man aan de telefoon reageert, heeft u een confirmatie gestuurd. Ik sta even perplex, ik heb vanaf het eerste moment aangegeven dat ik 6 november wil verhuizen, men is op een pre-move survey geweest waarin wordt gesproken over 6 november. Ik sla even dicht, de man aan de telefoon geeft aan dat hij me in 5 minuten terug belt zodat hij het even kan nagaan.
Verdwaast hang ik op, is dit die aardige man die een paar dagen geleden op een vakantie dag me vriendelijk te woord stond en op die dag heeft nagegaan hoelang het pakken zou duren zodat ik mijn vlucht kon boeken.
Ik kijk Gerlinde aan, dit gaat niet goed, die mannen komen vandaag niet. Met twee rode koppen zitten we hoofdschuddend tegen over elkaar. Mijn Visum papieren vanuit Saudi zijn nog klaar, Gerlinde en kinderen hebben morgen een vlucht geboekt en ik aanstaande maandag. 15 minuten later geen bericht, ik bel maar weer, en ja hoor het hoge woord komt eruit, men heeft geen opdracht ontvangen vanuit Singapore. Ik ben even heel duidelijk tegen die man geweest, geloof niet dat ik erg vriendelijk was. Vervolgens naar Singapore gebeld, deze meneer voelde hem al aankomen, en was erg vriendelijk, ook tegen hem heb ik even duidelijk uitgelegd dat er verhuist moest worden. Een kwartier later kwam er een belletje terug de verhuizers komen morgen en ze zijn in 2 dagen klaar.

Na 1 dag pakken waren ze bijna klaar met de woonkamer en had men een begin aan de keuken gemaakt. De mannen kwamen om 10 uur aan, hebben een heel uur lunch pauze en gingen om 6 uur weg. Ik heb de opzichter uitgelegd dat ik maandag vertrek. Even later hoorde ik hem tegen de mannen zeggen dat er ook in het weekend gewerkt moet worden.
Ik help zelf ook maar een beetje met Ikea kasten uit elkaar prutsen dan weet ik straks in ieder geval hoe ze weer in elkaar moeten. In 1 van die kasten zitten van die scharnieren die je met een klein trucje open maakt en dan heb je in een paar tellen de deur in je handen. Ik heb al die planken netjes tegen de muur gezet, ga daarna even kijken wat die andere mannen aan het doen zijn. Zie ik iemand de vuilniszak uitpluizen, daar had ik gisteren allemaal zooi in gedaan om weg te gooien, hij was het alweer aan het inpakken. Rajesh het opperhoofd uitgelegd dat het afval is, de rest spreekt geen Engels. Kom ik bij mijn kast buiten zie ik dat een ander alle scharnieren er uit geschroefd heeft. Blijft toch leuk India zoveel manieren hoe het ook kan.

In Nederland hebben 3 mannen ons hele huis ingepakt in 2 dagen daarna 1 dag vrachtauto laden. Hier in India zijn ze met 8 mensen en na 2 dagen hebben ze de woonkamer, keuken en logeerkamer bijna af. Ja ik wordt wel weer even geconfronteerd met het feit dat je in India meer manuren nodig hebt dan in andere landen. Ze doen ook allemaal wel wat. De een is opzichter, hij moet de anderen vertellen hoe ze een papiertje moeten kreukelen voordat je een glas inpakt. Een ander is administrateur, die alle dozen van tekst voorziet en een keurige index bijhoud. Een ander heeft als taak verpakking materiaal van buiten naar binnen te brengen. Het is allemaal heel gedisciplineerd, heel relaxed en ze besteden ontzettend veel aandacht aan details. Ik geloof dat de voorman vanmiddag wel 1 uur bezig is geweest om een schoenen doos met prullen uit te zoeken. In Nederland hebben ze die doos opgepakt er een verpakking papiertje om gedaan en ingeladen binnen een paar minuten klaar. Deze Indiƫr haalde mij erbij omdat hij geld had gevonden en dit mag niet worden uitgevoerd. Het waren een paar vakantie muntjes, Zwitserse franken geloof ik. Hooguit 5 frank en die man zit die hele schoenen doos op de kop te zetten. Ik heb de schoenen doos uiteindelijk maar gepakt ik heb wat leuke dingen opzij gelegd en de rest in de vuilniszak gedumpt.

Het is eigenlijk net als op mijn werk, er is een duidelijke hiƫrarchie en een duidelijk taakverdeling, iedereen is druk en de voortgang is middelmatig. Dat me dat nou niet is gelukt om te veranderen.
Weet je hoe dat komt, dat komt omdat die structuur en taakverdeling er is, en als je een opmerking maakt dat dit ook zonder kan, dan verwijzen ze naar die structuur en geven ze aan als je dat radertje weghaalt dan gebeurd er niets meer, omdat het dan daar en daar fout gaat. Geen spelt tussen te krijgen.

Nog drie dagen India, ik ga het missen, gek he, maar toch is het zo. Ik heb een heel raar gevoel om hier weg te gaan. Zo veel aardige mensen ontmoet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten