zondag 26 mei 2013

Ambassadeur

Vorige week was de Nederlandse ambassadeur in Pune. Alle Nederlanders woonachtig in Pune waren uitgenodigd. Ook waren een aantal vertegenwoordigers van Nederlandse bedrijven welke een filiaal in Pune hebben uitgenodigd. Bij binnenkomst kreeg ik direct de domper op mijn kop van de consul, ze liet overduidelijk weten dat ze weinig interesse had in een Nederlander die voor een Amerikaans bedrijf werkt. Misschien ook wel logisch want ik hoor natuurlijk niet tot de doelgroep om het bedrijfsleven met Nederland te stimuleren. Een paar stappen verder ontmoette ik iemand die voor DSM werkt, die hebben blijkbaar ook een kantoor in Pune. Zelfs in de wijk waar ik woon, zo zie je maar weer dat je toch nog wat interessants opsteekt. De man was behoorlijk extrovert, en vertelde over zijn ervaringen in China en dat hij toch blij was dat de Indiërs gewoon voor hun mening uitkomen en ook aangeven als iets niet begrepen wordt, terwijl Chinezen het toch echt als gezichtsverlies zien om toe te geven als men iets niet snapt. Ik denk hier iets ander over, maar blijkbaar is alles relatief. Daarna vertelde ik aan iemand dat ik voor Honeywell werkte, waarop hij reageerde; "oh jullie pikken alle goede werknemers van ons in". Hij zat ook in de proces automatisering. Er viel even een stilte, maar ik maakte blijkbaar een bijdehante opmerking waardoor we vervolgens toch nog een leuk gesprek hadden. Ik heb ook nog met een paar Nederlandse zelfstandigen gesproken, best interessant om te zien hoe deze mensen een avontuur in India hebben. Ik zag Alexander zijn uiterste best doen om zijn Hindi Chocolade handel vorm te geven, ik heb nog met een paar bekenden gesproken en ja na 3 uur staan begon mijn rug aan te geven dat het wel tijd was om naar huis te gaan. Oh ja vergeet ik bijna te vertellen, ik had natuurlijk ook nog een kleine verplichte nietszeggende chat met onze ambassadeur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten