maandag 27 mei 2013

Duur Huis

Ik zag onlangs in de krant een bericht over een huis dat verkocht is in Delhi. De prijs is $29 miljoen.
Er is in India veel armoede vele honderden miljoenen mensen moeten leven van minder dan $2 per dag.
Neem bijvoorbeeld een chauffeur deze verdienen 9000 a 10000 rupee per maand, dit is ongeveer 150 euro. Het verschil tussen arm en rijk is absurd. Waarom zijn de prijzen zo waanzinnig hoog.
 Het is in ieder geval niet omdat het huis zo perfect in de verf zit. En als ik het kranten artikel mag geloven heeft de bewoner geen schoon leiding water en ook regelmatig stroom storingen. Dit laatste zal de verslaggever wel niet zo goed hebben nagegaan zelfs in ons huis zit een purifier zodat je het water kan drinken, en er staat een enorme kast naast het huis om alle ongemak van stroom stroringen te verzachten.

Ik las ook in het artikel dat 50% van de waarde van het huis met zwart geld wordt betaald. En dit is volgens mij de oorzaak van de hoge prijzen, want in India is heel veel zwart geld. Ik ben niet zo'n kenner van zwart geld maar ik denk dat dit niet via bank transacties wordt overgemaakt. Moet je voorstellen. $29000000 dit is 1611602790 Rupee. We hoeven slechts de helft cash the betalen dit is 805801395 Rupee. Het grootste biljet is 1000 rupee, dit zijn dus 805801 biljetten. Laten we eens stellen dat een stapeltje van 1 cm 100 biljetten bevat. Dan komt $14.5 miljoen neer op een stapel van 8058 cm biljetten van 1000 rupee. Dat is 81 meter hoog.

Ik ga een huis kopen en neem even wat cash mee, je mag wel een karretje mee on het geld te vervoeren, past volgens mij nauwelijks in de koffer bak.

Stel dat er in 1 koffertje 20 stapels passen van 10 cm hoog. dat is dus 2 meter biljetten per koffer, dan moet je voor dat huis 40 koffers mee brengen met geld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten