vrijdag 11 november 2011

Heavy loaded

Vrachtauto´s in India zijn prachtig versierd. De meeste vrachtauto´s hebben ongeveer dezelfde afmetingen. Ik denk dat ze ongeveer 5 meter lang zijn en dat de voor en achter as 3 a 4 meter uit elkaar zit. De vrachtauto´s worden over het algemeen zo zwaar beladen, dat ze nog net vooruit komen als ze berg op moeten. Als je op de snelweg van Mumbai naar Pune zit dan rijden de meeste vrachtauto´s niet harder dan 20 km/hr. De chauffeurs van personen auto´s zijn daarom erg getraind om tussen deze vrachtauto´s door te slalommen. Zodat het toch nog lukt om de afstand van 160 km in 2 a 3 uur af te leggen. Voor de vrachtauto´s is het doel is blijkbaar om zoveel mogelijk vracht in 1 keer mee te nemen. Er zijn ook vrachtauto´s welke zijn verbouwt. Met een lasapparaat en wat creativiteit kom je een heel eind. Aan deze verbouwde auto´s zit geen enkel afgewerkt randje, het bestaat uit staalplaten en profielen welke zijn gelast op een onderstel van een gewone vrachtauto. Onlangs zag ik een vrachtauto waarvan de cabine een halve meter naar voren was geplaatst het laadruim was aan beide zeiden van de auto met een halve meter verbreed en het laadruim was met minstens 3 meter verlengt naar achteren. Het zag er heel bizar uit, ergens in het midden van een enorme laadbak zaten een paar wielen. Voor personen auto´s bestaat er een jaarlijkse keuring, ik twijfel of dit ook bestaat voor vrachtauto´s.



Gisteren zag ik een ander vracht vervoer middel. Het was een soort gemotoriseerde riksja met een laadbak. Dit soort voertuigen zie je heel veel. Maar die van gisteren had was zo zwaar beladen dat hij bleef steken in een kuiltje op de weg. Het hele verkeer staat dan direct vast. Het kuiltje was ongeveer 15 cm die en liep van link naar rechts over de weg. Normaal slalomt iedereen om de kuilen heen, maar deze was niet te ontwijken, hij lag over de volle breedte. Er had denk ik iemand een keer een kabeltje gelegd en iets te weinig zand terug geplaatst. Uiteindelijk wist het voertuig in de achteruit zich uit het geultje te wurmen. En vervolgens met een aanloop er door te stuiteren. Mijn chauffeur moest lachen, en zei daarna droog, heavy loaded.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten