maandag 18 juni 2012

Vaardigheid

Vandaag zijn Bart en ik naar de FRO geweest om onze residential permit te verlengen met een jaar. Honeywell heeft dit goed voorbereid, ik kreeg afgelopen vrijdag een map met 59 pagina's aanvraag papieren voor mijn verlenging en voor Bart ook nog eens 10 pagina's. Ik moest daar zelf nog het bank statement aan toevoegen, nog eens 8 pagina's.
Het ging precies zo als vorig jaar van loket naar loket. Als één na laatste worden alle papieren die inmiddels van stempels en handtekeningen zijn voorzien ingescand. Het dossier dat door Honeywell was voorbereid was keurig in volgorde, begeleidend schrijven en dan de gegevens, en dit 5 keer achter elkaar. De scan dame wilde een andere volgorde en haalde alles uit de map en ging alle papieren door elkaar husselen, de scanner liep een paar keer vast, het papier wilde niet meer en werd daarna op de kop ingescand zodat er geen kreukels aan het begin zaten.
Toen ze klaar was drukte ze me de stapel papier in de handen en zei, je moet het bij loket 7/8 inleveren. De mevrouw bij loket 7/8 zei je mag het alleen inleveren als het is samengebonden in het dossier. Tja en toen had ik het gevoel dat al mijn vaardigheden op de proef gesteld werden. Er ligt zoveel papier overal dat je het gevoel hebt dat je je spullen goed bij elkaar moet houden voordat er iets belangrijks zoek raakt. Er staat tevens een ventilator full speed boven je te draaien om een beetje verkoeling te geven. Ondanks de fan gutste het zweet onder mijn oksels. Je moet je voorstellen dat alle papieren gehusseld zijn, dat er kreukels inzitten en dat je de gaatjes boven elkaar wil krijgen maar dat de helft gedraaid is, en zodra je een papiertje los laat waait het weg tussen een berg papier van andere mensen. Ik stond met mijn elleboog de ene stapel ongeordend vast te klemmen en dan met mijn handen een ander stapeltje recht te schudden terwijl het papier niet wil glijden en achterstevoren zit. Je klamme zweet handen helpen dan ook niet mee. Beide Honeywell bedienden die mee gestuurd waren om te helpen stonden verderop te kijken want zij mochten niet voorbij  balie 1.
Men stuurt 2 man mee om te helpen en eigenlijk hebben ze niets gedaan, ze waren ook niet bij de briefing geweest van afgelopen vrijdag, dus ik wist de procedure beter dan hen. Ach het viel best mee vandaag na 1.5 uur waren we al klaar. De volgende stap is 1 maand wachten, daarna weer naar het FRO om de residential permit op te halen. Als we de residential permit hebben dan kunnen we een nieuwe visa aanvragen, dit schijnt in een paar dagen klaar te zijn. Je geloofd het bijna niet, maar 2 a 3 dagen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten