dinsdag 1 januari 2013

Nieuw jaar

Een nieuw jaar een nieuw begin of gaat het gewoon door zoals het ging. Iedereen maakt toch wel weer plannen, of kijkt even terug op het afgelopen jaar. Op mijn werk wordt gevraagd wat is nou het belangrijkste wat je hebt bereikt afgelopen jaar. Tja dan valt er een kleine stilte, en kort daarna een overvloed van dingen die je hebt gedaan, maar wat was nou het belangrijkste? Lastige vraag, ik weet eigenlijk het antwoord niet, wellicht is het de combinatie van al die kleine dingen die je doet die het geheel tot een succes maken. Ik weet nog vorig jaar was ik gefrustreerd ik wilde snel grote stappen maken, mijn baas zei heb geduld het is een grote organisatie wees blij met ieder klein stapje dat je maakt en zo is het. En als je dan terug kijkt dan is dit het belangrijkste wat ik heb bereikt veel kleine stapjes. Maar wat wil je dan het komende jaar, tja dat is toch het verschil maken, de vraag is kun je het verschil maken met veel kleine stapjes.
Het is India, en hier gaan dingen anders dan in Nederland, dit moet je van de ene kant accepteren, maar van de andere kant weet je dat zoveel zaken eenvoudiger kunnen, waardoor je wellicht veel productiever wordt. Het lastige is dat een Indier altijd een reden heeft om het op zijn manier te doen, en dat het heel veel energie en discussie kost om hem ervan te overtuigen dat het anders kan. Het komt er eigenlijk ook altijd op neer dat het niet zijn schuld is dat hij zo werkt maar dat hij noodgedwongen door externe factoren wel geforceerd wordt om het op deze inefficiente manier te doen. Tja en als het door een ander komt waarom zal je dan zelf naar een alternatief zoeken.
Nou hier moet ik morgen op mijn werk maar eens over nagaan denken, wat zou het toch mooi zijn als ik het knopje zou vinden waar ik aan kon draaien om dit te veranderen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten