zaterdag 1 juni 2013

Eindeloze inefficientie

Zo af en toe word je weer eens even wakker geschud en verbaas je je weer over de eindeloze inefficientie van de Indiase manier van dingen afhandelen. We zijn weer bezig met het verlengen van de visa's, misschien is dit wel de trigger wat je ogen opent.
Santosh kwam vanmorgen erg laat, ik dacht dit wordt de tweede week achter elkaar dat we te laat komen bij het zwemmen. Er was weinig verkeer en uiteindelijk waren we ruim op tijd. Jammer dat Thomas niet erg enthousiast was over het zwemmen. Santosh vertelde dat hij laat was omdat hij de auto naar het kantoor moest brengen. Dat wordt dan op zaterdag ochtend gepland, hij moet ongeveer 40 km omrijden om langs kantoor te gaan. De reden was dat de auto naar Panvel moest om een RTO check te doen. Panvel ligt tegen Mumbai zo'n 150 km verderop. RTO heeft te maken met belasting, Santosh vertelde paper check, tja ik dacht waarom heb je de auto nodig voor een paper check en waarom moet dat in vredes naam in Panvel. Ons kenteken van de auto is een nummer van Panvel, hij is daar geregistreerd. men heeft dit wellicht gedaan om een paar rupee te besparen. Maar dit heeft wel tot gevolg dat we dagelijks moeten stoppen om 15 rupee wegenbelasting te betalen. Dit gaat ook altijd met Indiase snelheid slof slof slof 5 rupee change? slof slof slof no change, dan worden de briefjes geld grondig gecheckt op scheurtjes en met regelmaat geweigerd, slof slof slof nogmaals briefjes controleren en dan met een slinger de weg op waardoor met regelmaat een andere automobilist volop in de anders moet. Ik vroeg aan Santosh hoe lang we een vervangende auto hebben, hij antwoordde morgen, maandag of dinsdag, als ik dit hoor dan denk ik ach ik zie het wel wanneer hij weer terug is, ik heb er verder geen last van en het zal wel weer een weekje duren.
Wat die Visa's betreft; de verwachting is dat we maandag weer een paar uur bij de FRO mogen rond hangen. Voorwaarde is dat onze agent de police certification rond krijgt, afgelopen vrijdag heeft de agent de hele dag bij het politie kantoor rond gehangen maar de hoofd-politie agent had andere prioriteiten en heeft niet 5 minuten de tijd genomen om een handtekening te zetten. Onze agent is erg oprecht en laat zich niet in met smeergeld etc, met als gevolg dat een simpele handtekening een paar dagen duurt. Ik hoor van vele expats waarbij dit alles veel sneller gaat. Je kunt je afvragen of dit dan allemaal wel volgens de regeltjes gaat. Ik kan het ook wel waarderen dat men zich verre houdt van dit soort praktijken, maar de gevolgen, ach laat ik me maar niet ergeren en het gewoon afwachten wanneer het klaar is, ik hoef immers geen dagen te slijten op het politie bureau.
Wat ook zo onhandig is het tanken, Santosh kan alleen tanken bij zijn kantoor, maw hij moet 40 km omrijden om te tanken, dan denk je dat hij dat misschien combineert met een bezoekje aan mijn kantoor, maar nee hij bedenkt dit altijd wanneer je ergens op tijd moet zijn en wanneer je in de buurt van ons huis bent, dus zo ver mogelijk van het kantoor. Nou kun je dit misschien aan Santosh wijten, maar je kunt je ook gewoon afvragen waarom de beste man niet gewoon mag tanken bij ieder tankstation,het is zo simpel en je kan zoveel km besparen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten