dinsdag 19 februari 2013

Shivaji Bhosale

Vanochtend op weg naar kantoor zag ik mensen met oranje petjes op, en ze droegen zo'n altaartje op een paar draagstokken, Daarin was een afbeelding van iets of iemand dat ik niet kon herkennen. Ook was het geheel met mooie bloem slingers versiert. Santosh zei tegen mij Shivaji festival. Even later kwam ik mannen met grote trommels tegen. Het was me duidelijk het is weer een van de vele festivals vandaag.
Op mijn werk tijdens de lunch toch meer eens gevraagd wat er wordt vereerd vandaag. Het gaat om een heerser uit de 17e eeuw, hij was een groot heerser en heeft een zeer groot aantal forten laten bouwen in Maharasthra, waaronder Lohagad waar ik al twee blogs aan heb gewijd. Ook vertelde hij me dat er een fort is gebouwd bij Alibad, het fort ligt in het water, je kan er alleen bij Eb naar toe, ook ligt het fort zo verscholen dat je de gate alleen kan zien als je er vlak voor bent. De beste man werd geroemd om zijn strategische inzichten. Shivaji is geboren in Shivneri dit is ook 1 van de forten welke ik afgelopen zomer heb bezocht.
Shivaji was born in the hill-fort of Shivneri, near the city of Junnar in Pune district around 19 Feburary 1630 to a Maratha(maratha)family .[4][5][6] Per legend, his mother named him Shivaji in honour of the goddess Shivai, to whom she had prayed for a healthy child.[7] Shivaji was born in the Kaukshik gothra.
wiki/Shivaji

Geen opmerkingen:

Een reactie posten