zaterdag 2 februari 2013

Thomas project

Ik ben de afgelopen weken druk geweest met het helpen van Thomas z'n project op school. Hij moest iets maken wat uit zich zelf kon bewegen en het moest gemaakt worden van afval.

Na wat praten met Thomas waren we het eens wat het ongeveer moest worden. Gerlinde ging door het huis om wat spullen te verzamelen. Thomas vroeg mij om oude CD's, dus maar eens even het mapje met CD's geopend, dit was een mooi moment om maar eens wat weg te gooien. Tja het volgende probleem, hoe maak ik een paar CD's vast aan een stift, zodat het niet al te veel wiebelt. Dit hebben we opgelost met een paar sate-prikker en wat duck tape, al snel bleek dat duck tape onmisbaar's is, dit hebben we uit Nederland meegenomen, ik heb het nog niet in India in de winkel gezien. Toen moesten er een paar gaten in een fles zodat de stiften er door kunnen en deze moesten als assen kunnen bewegen. Het lukte me niet om met een boormachine gaten in de fles te boren, laat staan dat Thomas dit zou moeten doen. Maar toch wel erg leuk zo'n project waar je samen aan werkt. Ik heb uiteindelijk de boor maar opgewarmd boven het fornuis zodat hij er door smelt. Maar hoe laat je het ding nou bewegen, elastiek was de oplossing. Ook wilde Thomas een propeller op het voertuig. We hadden nog een halve garde liggen, deze hebben we open gebogen en vervolgens hebben we er een krant op geplakt. Nu moesten we nog een as maken aan de propeller, het liefst zou ik een dun buisje nemen, maar dat hadden we niet, uiteindelijk besloten we om drie pennen aan elkaar je lijmen, niet de meest stevige oplossing maar het voldeed.
Gerlinde heeft geholpen om het voertuig te versieren, uiteindelijk nam Thomas hem tevreden mee naar school.
Toen het klaar was heeft Thomas de design tekeningen gemaakt. Dit is soms ongeveer precies net zo achterste voren als de engineers op mijn werk dingen ontwerpen. Wel een creatieve geest, maar weinig plan van aanpak. Ik zit me nou echt af te vragen of de juf denkt dat een kind van 9 dit allemaal zelf kan.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten