maandag 9 september 2013

Ganpati

Een vrije dag vandaag want het is het begin van het Ganpati festival. Vandaag is de dag dat ieder een beeld koopt van Ganpati of misschien beter bekend als Ganesh. Ik ben er op uit getrokken op mijn fiets om een beetje folklore op te snuiven. Op vele plaatsen is de weg half geblokkeerd omdat er een podium is opgebouwd,  het podium is voorzien van golfplaat muren en een dak, zodat Ganpati de komende 10 dagen een mooi plekje heeft. Het is net zoiets als het dorpsfeest in Nijeveen waar je met de buurt een boog  of straat versiering maakt. Het mooie nieuwe asfalt wordt stuk gemaakt om palen in te slaan voor de versiering van de weg.
Er zijn vele kraampjes waar je een beeldje kan kopen. En andere kraampjes waar je alle ingrediënten voor alle rituelen rond het feest kan kopen. Die verkoper had trouwens wel door dat ie aan mij geen beeldje kon slijten, hij zat lekker ongeïnteresseerd mijn zijn telefoon te spelen. Bij mij op mijn werk zouden ze zeggen je mag je telefoon alleen vast houden als je een order kan binnen slepen.


Ik zie een auto stoppen, er komen 4 jonge mannen uit ze hebben allen een witte baret op. De laatste komt uit de auto met een beeld in zijn handen, de rest begint een vers op te dreunen. Even verder zie ik een gezin, pa voorop met een beeld in de handen ze hebben wellicht al een hele afstand afgelegd.


Na een stukje fietsen zag ik een optocht van mannen met trommels en een kar met een os, Ganpati en vele kinderen.

Ik parkeer mijn fiets en besluit het geheel van iets dichter bij te bekijken, de trommelaar waren lekker aan het trommelen, het podium was nog leeg, dus wellicht gaan ze dadelijk Ganpati van die ossenkar op het podium zetten. Ik heb nog steeds geen mooie foto van de os en Ganpati, en ik meng me in de menigte ik sta met mijn rug naar de trommelaars en kijk de os recht in de ogen, tijd voor een foto. En toen kwam er een knal, zo ongelooflijk hard, daar hebben die trommelaars de afgelopen weken voor geoefend. Verschrikt kijk ik naar die os, blijft ie staan, ja geen kick. Dat dier gebruiken ze wellicht ieder jaar en is inmiddels doof.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten