donderdag 2 februari 2012

Hindi les

We hebben gisteren onze eerste Hindi les gehad. Vooraf is het moeilijk inschatten hoe het zal zijn, wat zul je leren. We hebben via Cartus een Hindi leraar geregeld, we kregen een kleine omschrijving van onze Hindi leraar toegestuurd. Het bleek dat de man Russisch en Hindi heeft gegeven aan diverse universiteiten tevens heeft hij voor de radio in Moskou gewerkt en heeft diverse boeken gepubliceerd waaronder een woordenboek Hindi - Russisch. Gerlinde en ik hadden bedacht dat we bij de introductie ons verwachting patroon maar moesten duidelijk maken en erbij zeggen dat we geen talen knobbel hebben.
De les begon met het schrijven van 9 letters. Aan schrijven hadden we vooraf helemaal niet gedacht. Toch vond ik het reuze interessant, nadat we de acht letters hadden geschreven moesten we de klank proberen uit te spreken. Toen we dit onder de knie hadden heeft de beste man ons uitgelegd dat je variaties op zo'n letter kan maken. Dit heet matra, een matra is bij het schrijven een kleine toevoeging aan de letter. We hebben 5 variaties per letter geleerd. Aan het eind van de les kennen we dus al 45 klanken. Tot slot hebben we nog een paar woordjes en korte zinnetjes gemaakt met deze klanken. Toen de les voorbij was kwam Anne-Marie met een glimlach te trap af. Ze keek of ze op zoek was naar een kudde geiten. Moet je voorstellen je vader en je moeder zitten een half uur lang met een vreemde man hard op: Mah, Maah, Meh, Meeh, Mi -- Pah, Paah, Peh, Peeh, Pi --Nah, Naah, Neh, Neeh, Ni etc.
Toen Santos me vandaag bij het huis afzette zei ik tegen hem. Yah Kalam heh. Santos knikte alsof het de gewoonste zaak van de wereld was dat ik een paar woorden Hindi uitsprak. Blijkbaar sprak ik het redelijk uit zodat hij begreep wat ik bedoelde. Het betekend: Dit is een Huis.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten