maandag 6 februari 2012

Wat doe je nu de hele week als expat vrouw?



Nou,... hele andere dingen dan als je in Nederland 4 dagen per week naar je werk vertrekt!
Ik zal jullie laten zien hoe vorige week eruit zag:

Maandag

Op maandagochtend ben ik naar een adoptieweeshuis geweest om te kijken of ik daar vrijwilligerswerk kan doen. Ik werd hartelijk ontvangen en heb alle afdelingen kunnen zien.
Er was zojuist een adoptieceremonie en heb hiervan een filpje gemaakt. Bij de afdeling 0-3 maanden heb ik daarna een aantal babies gewassen, gevoed en geknuffeld. Heerlijk, alsof ik weer op de couveuse afdeling van Tergooi was.
Thomas kwam om 14.20 met de bus aan bij de poort van onze society, ’s middags op de fiets boodschappen gedaan.

Dinsdag

De dag begon met een uurtje pilates, daarna snel thuis douchen.
Het is de laatste dag van de maand en dat betekent dat de school om 12.00 uur sluit. Ik ben naar school gegaan om Thomas op te halen om een middagje te gaan shoppen in een mall in het centrum. Aanleiding is het gala van zaterdag waarvoor ik nog het één en ander nodig heb.
We beginnen met een stukje pizza waarna de zoektocht kan beginnen, Thomas gedraagt zich voorbeeldig, zeurt niet als ik bh’s wil passen en doet reuze zijn best om een pocket square bijpassend bij het vlinderstrikje te vinden. Aan het eind van de middag via kantoor, Guus opgehaald, en toen op naar huis. Moe!

Woensdag

Start met een cardio training in de gym. Daarna even (40 minuten met de auto) naar het centrum van de stad om de pedicure/manicure te bezoeken alvast als voorbereiding op ons gala zaterdag. Ik was op tijd klaar en ben bij Karin een duitse vriendin langs gegaan voor koffie/lunch.
Thomas heeft op woensdag een afterschoolactivity en is dus pas om 16 uur thuis (dat is best lekker, voor mij..)Vroeg eten koken omdat om 20 uur Kumal komt voor onze Hindi-les. Les 1. We leerden 7 verschillende Hindi tekens en elk teken had 5 verschillende uitvoeringen voor de uitspraak. Best lastig, shit Guus is hier beter in!

Donderdag

Ik ga extra vroeg naar pilates, wacht niet tot de chauffeur terug is van kantoor en ga met de autorikshaw. Hierna komt hij mij wel ophalen. Op de internationale school is er om 10 uur koffie ochtend voor ouders. Op de terugweg boodschappen gedaan.

Vrijdag

Gelijk met Guus de deur uit, Guus op kantoor afgezet en doorgereden naar Dr Sen. Met haar ga ik naar een rural clinic 20 km buiten de stad. Ik assisteer haar bij het werk en meet/weeg de kinderen in het dorp onder de 5 jaar. Ik probeer op deze manier de ondervoeding in kaart te brengen. Ben hier net aan begonnen. Als ik meer gegevens heb ben ik van plan om samen met een Indiase diëtiste een kookworkshop te geven aan de moeders van de kinderen met ondervoeding. Heeft iemand nog tips??
In dit dorp is ook een regionale school voor baliwadi-woman. (weet nog steeds de goede spelling niet..)  Deze vrouwen komen voor een cursus van 6 weken. Ze worden 1e aanspreekpunten op gebied van gezondheid in dorpen en zorgen voor zo’n 1000 inwoners.
Dr Sen geeft hier regelmatig les en het is het plan dat ik dit op het gebied van kindzorg ook ga doen. Maar eerst Hindi leren!! Oeff  of had ik toch Marathi moeten kiezen?
  
Training poor rural women ways to earn a living is one of hundreds of ways in which Medical Mission Sisters around the world try to be a healing presence to others today.For the past 18 years, Sister Rosalia Medeira has been involved with a program for the development and welfare of rural women in Phulgaon, Maharashtra, India. She says, “Our project, Ishwari, (Institute for the Service of Handicraft and Women’s Awareness of Rural Initiative), is based on the assumption that a woman is a ‘powerhouse’ and can very well depend on her inner potential to take care of herself economically, socially, and psychologically

We zien patienten in de kliniek en gaan op huisbezoek. Daarna nog even bij de opleidingsschool langs en zijn verplicht bij Sister Rosalia te lunchen. Daarna terug naar Pune, vandaag was ik laat thuis. Gelukkig kon Thomas even bij Ruben spelen en heb ik hem daar weer opgepikt.

Zaterdag

Vroeg op voor de voetbaltraining van Thomas. Daarna direct maar even boodschappen doen.
Mail lezen: een mailtje van een Nederlander die in Mumbai woont en opweg van een bruiloft door Pune rijdt. Hij vraagt of we nog even kunnen afspreken. We rijden om 16 uur naar de snelweg om daar in een hotel samen wat te drinken.
Thuis snel omkleden voor het Gala! Anne-Marie gaat bij een Belgisch gezin oppassen en neemt Thomas ook mee zodat die ook “onder de pannen” is. We hebben een heerlijke avond!

Zondag

Van uitslapen komt niet echt veel terecht.
Er is ‘s morgens een diabetes check in het societeits gebouw, dat is natuurlijk een bezoekje waard.
Ik krijg een gratis diabetes check en vraag direct even nog wat info over de zorg voor kinderen met diabetes hier in Pune. Ik krijg een naam van de kinderarts die alle kinderen met diabetes hier in Pune ziet en dat ga ik volgende week maar eens uitzoeken
Daarna naar de gym maar die blijkt gesloten ivm maintenance....
Thomas helpen met huiswerk en ’s middags samen met Guus gewandeld en boodschappen gedaan, Guus heeft gekookt en ik heb gezellig in het park gekeken hoe Thomas aan het spelen was.
In de avond nog met mijn ouders gebeld via skype daarna lekker slapen. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten