woensdag 18 april 2012

Tibet

Ik heb de afgelopen tijd niet kunnen bloggen, we waren in Tibet en in Tibet zijn social media sites geblokkeerd. Dus geen facebook en geen blog, Bart en Anne-Marie hebben dit wel gemist. Toch even een overzicht van onze reis.

Kathmandu – Nyalam

S’ochtends om 5 uur vertrokken, op weg naar de grens met Tibet. Onderweg kwamen we een plek tegen waar men bungee jumps doet.

Om 10 uur waren we bij de grens, onze visa’s moesten nog worden geregeld. Alles verliep soepeltjes. Onze tassen werden gedragen door een paar dragers, onze Nepalese gids ging mee tot aan de grens, daar moesten we wachten op onze Tibetaanse gids. Je mag alleen in Tibet reizen onder begeleiding van een gids. Onze rugzakken hadden we zelf bij ons en werden grondig geïnspecteerd, het boekje over Tibet moesten we inleveren. Het is verboden om boekjes over Tibet te hebben. Het boek over Nepal mocht onze nepalese gids weer mee terug nemen, zodat we dit op de laatste dag weer mee kunnen nemen naar huis. Terwijl we aan het wachten waren kwam er een grote groep dragers aan met enorm grote pakketten op hun rug. Vlak voor onze neus werd alles neergezet, vervolgens werd een compressor gestart om er een grote hoeveelheid gif op te spuiten. De compressor was nog niet uitgezet of al de drager renden naar hun pak en begonnen vervolgens waanzinnig te duwen om voor aan te staan. Er stonden nog wat mannen om heen om het te ordenen, ik had het gevoel dat men vee nog met meer eerbied behandeld. Een man sloeg en duwde tegen de dragers, welke vervolgens nauwelijks het evenwicht konden bewaren.

Vervolgens verliep onze reis voorspoedig, we verbaasden ons over de mooie wegen. Bij het eerste checkpoint reeds op 3500m moesten we uit de auto, en ik voelde me een beetje dizzy, dit komt door de hoogte. Kort daarna kwamen we de eerste Yak’s tegen.

Ons eerste guesthouse, men had ons vertelt dat ze wat eenvoudiger zouden zijn als ons hotel in Kathmandu. Het zag er allemaal schattig uit, maar er was geen verwarming en het toilet moesten we delen met alle andere gasten. Er kwam ook geen water uit de kraan, we kregen daarentegen wel een grote thermoskan met heet water.

Bart en ik zijn nog even wezen wandelen, veel energie heb je niet op deze hoogte.

S’nachts werden Gerlinde en Thomas ziek, hoofdpijn en overgeven.

Nyalam - Tingri

De volgende ochtend zijn we om 9:30 vertrokken, het sneeuwde dit maakte het nog kouder, de overgang van India 35 graden naar 0 graden en enkel een zomerjas bij ons maakt het wel bar, maar we hebben geen winterjassen meegenomen naar India want die heb je niet nodig.

Het is alleen in de auto lekker warm, verder is nergens een kachel, als je in een restaurant gaat eten dan zit je met je jas aan kou te lijden, op je hotel kamer is is niet anders. Daarna op 5000m hoogte, als het helder weer is kun je vanaf hier een aantal bergen zien van boven de 8000m, helaas was het bij ons bewolkt en konden we slechts een foto van elkaar maken.

Ik vind het bewonderingswaardig dat mensen hier kunnen leven, er groeit bijna niets. Ze verzamelen Yak stront en leggen dit te droger over hun hele huis. Dus in de winter branden ze wellicht toch wel een vuurtje. Of zoals me mijn buurman zojuist vertelde, dit gebruikt men alleen om mee te koken.

Enkele kilometers verder konden we de mount everest zien, de top was helaas in de wolken, maar toch best indrukwekkend. Even een familiekiekje met op de achter grond de hoogste berg.

Anne-Marie wordt ook ziek, we moeten op zoek naar een WC, na twee dorpjes te zijn gepasseerd vinden we een toilet. Het is overigens een heel leuk plekje met een lokale markt. De huizen zien er allemaal ongeveer hetzelfde uit. Boven de deur een enorme versiering, rond de ramen een zwarte rand in de vorm van een trapezium langs de dakrand een randje rood en zwart. Op deze dakrand legt men bolletjes yak poep of takken.

Terwijl we de reis vervolgden hebben we oneindig veel foto’s van bergen gemaakt, op de foto ziet het er toch niet zo bijzonder uit als in het echt. We zagen een nog een paar vogels,het zijn wooly necked cranes, deze zijn alleen in de Himalaya te vinden. Onze gids weet de naam van deze vogels niet, maar dit hebben we later in ons vogelboekje opgezocht. Het is zowiezo lastig om met de gids te praten, zijn engelse uitspraak is erg lastig te begrijpen.

Nadat we aangekomen waren bij ons hotel, hebben Bart Anne-Marie en ik een wandeling gemaakt. Langs een riviertje, stenen zoeken, waar is dat prachtige berg kristal.

De deur van onze hotel kamer was uitzonderlijk mooi versiert, toch jammer dat er geen verwarming is.

Tingri – Shigatse

De volgende ochtend bij vertrek zag ik een vogeltje die moest ik natuurlijk even vastleggen. Het is een Rose Finch.

Na enkele kilometers rijden konden we de mount everest voor de tweede keer zien, dit keer was het helder weer, waw.

Daarna gingen we over de hoogste pas van onze vakantie ruim 5200m.

Bart en ik zijn inmiddels ook ziek geworden, dit verbeterd de sfeer niet, alle 5 hoofdpijn, alle 5 last van onze darmen en maag. We besluiten om in Shigatse naar het ziekenhuis te gaan. We hebben allen 1 uur aan de zuurstof fles gehangen, daarna hebben we rust genomen. Na een goede nachtrust was de hoofdpijn nog niet weg maar wel een stuk verdraagzamer.

Onderweg zien we de boeren het land bewerken, met een paard of met een Yak of met de hand.

Shigatse – Gyantse

De volgende morgen hebben we eerst de shigatse Dzong bekeken, dit hadden we de vorige dag overgeslagen ivm ons zieke gevoel. Bart had nog steeds niet zoveel puf en gaf op na het eerste stukje van de klim.

In vroegere tijden heeft hier een Lama gewoont en later ook koningen.

Gyantse – Lhasa

De volgende ochtend hebben we voor vertrek naar Lhasa, de stupa en monastry bekeken in Gyantse. We voelden ons weer iets beter, alleen Gerlinde heeft nog erge hoofdpijn.

Na een stukje rijden kwamen we langs de KharolaGletsjer.

Daarna kwamen we langs een meer, dit meer was mooi blauw, het is een natuurlijk meer en ligt op een hoogte van ongeveer 4 kilometer. In de verte zie je een berg van 7200 meter.

Lhasa

We hebben een hotel met verwarming, en warm water, het eerste wat ik heb gedaan is een lekker warm bad genomen. We zitten in een t-shirt in de kamer terwijl de thermostaat 17 graden aangeeft, en we vinden het lekker comfortabel.

Dag trip 1 in Lhasa

We zijn op drie locaties geweest.
Potala Palace, hier hebben vele Dalai Lama's gewoont, van de machtigste zijn grote Stupa's met veel pracht en praal, de Stupa van de 5e dalai Lama is het indrukwekkendst.Norbulingka, dit is het zomer paleis van de huidige Dalai Lama, hij woont er natturlijk niet omdat hij in ballingschap is, het hele paleis is opengesteld, ontvangkamers, gebedsruimtes, slaapkamer, badkamer, alles. In de winterleefde de huidige Dalai Lama ook in Potala palace. Tot slot zijn we in het oude centrum naar Jokhang Monastry geweest. Er zijn beelden van alle goden en vroegere heersers, we hadden het gevoel dat het wel een beetje veel van hetzelfde was. Het meest bijzondere in de monastry was een huwelijks geschenk van een chinese prinses, een gouden Buddha. Deze koning is met drie vrouwen getrouwd geweest een Chinese, een Tibetaanse en een Nepalese. Hierdoor zal hij wel veel macht hebben verworven.

Jokhang in centre of old Lhasa