zaterdag 10 december 2011

Technische blog

Gisteren ben ik me wederom zorgen gaan maken over het niveau van de engineers op het kantoor. Het is een beetje een technisch verhaal, maar ik vind het toch interessant om het te delen met jullie. Er is een proces op kantoor om mensen te stimuleren mee te denken en goede ideeën vast te leggen. Deze "goede" ideeën worden geëvalueerd door een commissie waar ik ook deel van uitmaak. Gisteren had 1 van de commissie leden zelf een idee ingebracht. Dan verwacht je enig niveau, maar helaas. Ze had een verhaal van 3 pagina's gemaakt over flow compensatie. Dezelfde informatie staat in de handleiding van ons systeem, dus het is sowieso al een onzinnige actie om dit te doen. Maar goed iedereen in India verklaart mij voor gek en vindt dit nuttig.
Haar verhaal en ervaring wat ze wilde delen ging over de clamp limits "grenswaarden" van de compensatie factor in het flowcomp algoritme. Ze had ontdekt dat deze grenswaarden ervoor zorgden dat de uitkomst van de berekening ervoor zorgden dat de uitkomst van de berekening niet overeenkwam met haar verwachtingen. Toen had ze bedacht dat je met een wiskundig trucje grenswaarden kan uitrekenen voor de meest extreme waarden zodat de uitkomst altijd overeenkomt met haar originele verwachtingen. Met andere woorden de uitkomst van de berekening wordt nooit begrenst.
Toen ik de opmerking maakte waarom ze niet gewoon plus en min een miljoen invulde keek ze me verbaast aan.
Toen ik zei "het effect is hetzelfde want je wilt immers dat er geen grenswaarde", keek ze me weer zeer verbaast aan.
Toen ik vroeg "waarom denk je dat er grenswaarden aan de compensatie factor zit" snapte ze er helemaal niets meer van.
Na drie keer te hebben uitgelegd wat de functie is van deze grenswaarden, en heb uitgelegd dat ze een goed verhaal heeft geschreven maar dat het voorbeeld niet goed was, heeft ze de opdracht mee genomen om een beter voorbeeld te verwerken in het document.
Ik heb letterlijk gesouffleerd wat ze moest op schrijven, ik ben benieuwd naar het resultaat.
Zo heeft dit overleg toch nog enig nut, deze groep van 5 personen zal in de toekomst deze fout niet meer maken, maar wat met de rest van 600 engineers. Ik heb dit probleem maar bij de knowledge manager neergelegd.

PS:
compensated flow = uncompensated flow * Compterm.
Compterm wordt berekend op basis van het medium wat je wilt compenseren. Bij gas wordt compterm bepaalt door temperatuur en druk. De grenswaarden van compterm zijn aanwezig om ervoor te zorgen dat bij meetfouten van temperatuur of druk je niet een hele extreme compensated flow uitgerekend welke uiteindelijk bij het regelen van de flow voor een ongewenste verstoring zorgt. In het voorbeeld wat de engineer gaf had ze het totale meetbereik van temp en druk gebruikt als input variabelen.

De engineers zijn best slimme mensen, de meeste hebben een hogere opleiding dan ik. Het probleem is dat ze geen flauw idee hebben over de de uiteindelijke functie, wat is het doel, hoe wordt het uiteindelijk toegepast bij de klant.

Wat ook merkwaardig is dat ik in de afgelopen 20 jaar als engineer deze berekening nooit heb hoeven te maken. Heel zelden heeft een proces technoloog aan mij gevraagd om de standaard grenswaarden van 0.8 en 1.25 te veranderen naar bijvoorbeeld 0.9 en 1.1.
In hetzelfde overleg hebben we ook nog een ander onderwerp behandeld. Dit was iets minder knullig. Maar ook bij dit onderwerp bracht ik iets op tafel waar men nog nooit over nagedacht had. Dit ging wederom over hoe de klant ons systeem uiteindelijk wil gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten