woensdag 24 oktober 2012

Dussehra

Dussehra is 1 van de belangrijke momenten voor Indiërs. Afgelopen zondag ging ik om zes uur s'ochtends op de fiets naar Pune University om te gaan rennen. Normaal is het dan vrij rustig op de weg maar afgelopen zondag liepen er veel vrouwen op de weg. De straat verlichting was uit, ik werd verblind door de auto lichten van tegemoet komende auto's, ik was bang dat ik 1 van die vrouwen zou aanrijden, ik kon ze zeer slecht zien. Maar er is gelukkig niets gebeurd. De volgende ochtend vroeg ik Santosh waarom al die vrouwen om 6 uur s'ochtends op de weg liepen. Hij legde me uit dat er gedurende 10 dagen werd gebeden en dat Chaturshringi tempel de belangrijkste plek is. Santosh legde uit dat mensen daar lopend naar toe gaan of dat men met de bus gaat. De laatste bus rijdt echter s'avonds om 11 uur, met als gevolg dat de vrouwen de hele nacht moeten blijven om s'ochtends om 6 uur de eerste bus te kunnen nemen om naar huis te gaan.

Toen ik gisteren op mijn werk kwam waren er ballonnen en andere versieringen opgehangen. Aan het eind van de dag werd er een Puja uitgevoerd. We verzamelden met zijn allen in de hal waar werd gezongen en het ritueel met wierook en kokosnoot werd uitgevoerd.
Na de Puja werd er een quiz gehouden over allerlei weetjes rond het Dussehra festival. Wat zijn de 10 namen van de Dussehra dagen, welke god versloeg.....Het mooiste van alles is dat er in het Hindi geloof meerdere waarheden zijn, het is immers wat je gelooft is waar. Toen Shivali aangaf dat een antwoord fout was gaf de menigte aan dat zij er volledig naast zat, ze zei nog maar dit vond ik op internet, de groep mensen ontkende het en gaf aan dat het dan fout op internet stond. Prachtig.
Na de quiz was het tijd voor de verkiezing wie de mooiste kleren aan had. Ik las die ochtend dat de dag ervoor een mailtje was verstuurd met het verzoek om in traditionele Indiase kleren te komen.
Ik had in mijn nieuwe Indiase jurk kunnen gaan, helaas las ik de mail te laat. Tot slot was het tijd om te dansen, zelfs ik kon daar niet aan ontkomen, ik kreeg zelfs een compliment dat ik goed danste. Maar ja je weet natuurlijk niet of men dit meent of dat het gewoon beleefdheid is.
Vanochtend stond Santosh om 7 uur op de stoep om onze fietsen en de auto te wassen. Gerlinde had hem wat geld gegeven om spullen voor een Puja te kopen voor de auto. Alle spullen kun je aan een Puja onderwerpen. We hebben een Puja uitgevoerd voor ons huis, de auto, de fietsen, de computer en de boeken in de kast. Een geel poedertje, een rood poedertje, wierook, een zoet snoepje, een takje (zilver en goud), bloemetjes en een kokosnoot.
Het meest komische was dat zoete deegbal in de gril van de auto te stoppen. Ook Rakesh kwam even kijken, hij had zijn mooiste jurk aan. Toen ik de kokosnoot stuk gooide pletste het tegen zijn jurk omhoog.
Poedertjes op de deurpost
Bloemenslinger boven de deur
Wierook
Kokosnoot
Takje, de blaadjes zijn rond, het symboliseert zilver en goud

Puja de boeken



1 opmerking:

  1. Yes.... one of the big festivals in India.
    And before you say blink, there is Diwali :-)

    BeantwoordenVerwijderen