zondag 21 oktober 2012

Pomp

We hebben vorig jaar een zwembadje overgenomen. De pomp was vanaf het begin af al een probleem. De pomp zit samen met het filter in 1 behuizing. Het pompje was versleten, dus ik had bedacht dat ik een nieuw pompje zou kopen, welke ik in de aanvoer wilde zetten.
In Nederland ga je met zo'n plan naar de bouwmarkt en dan puzzel je net zolang tot je alle koppelstukjes bij elkaar hebt. In India zijn er geen bouwmarkten. Ik heb een pompen winkeltje opgezocht, ik heb de slang meegenomen, zodat ze er wat koppelstukjes bij konden zoeken. Het antwoord wat ik kreeg "No Sir, does not fit, pump is 1 inch, pipe is 2 inch". Hij wilde er wel een dunnere slang bij leveren. Ik zei nee ik moet deze slang, "no sir does not fit", ja vertel mij wat, ik weet ook wel dat 1 inch wat anders is dan 2 inch. Na nog wat aanhouden verwees hij me naar de hardware shop. Ik zei, "als ik een koppelstukje heb dan kom ik terug om de pomp te kopen."
100m verder bij de hardware shop, laat ik de slang zien en vertel de mannen dat ik het wil aansluiten op een pomp met een 1 inch verbinding. De beste man schudde zijn hoofd, "no sir not possible". Je staat achter een toonbank en kan ook geen enkel pijpje of koppelstukje aanwijzen. De man achter de balie spreekt gebrekkig engels, en ik weet ook niet zo goed hoe ik alle koppelstukjes moet benoemen. Na een kwartiertje had ik een serie van 7 koppelstukjes, en dit voldeed aan mijn verwachtingen.

Nu moest ik echter nog een keer hetzelfde hebben en dan inclusief de slang. Ik had het de man achter de balie bijna uitgelegd. Toen hij opeens begon te twijfelen, hij zei: "wie gaat dit aansluiten", "ik", zei ik, nou toen was het vertrouwen helemaal verdwenen. Hij stelde voor dat een monteur met me mee ging om te kijken wat het moest worden. Mij werd eigenlijk geen keuze gelaten. Ik zei nog ik ben op de fiets, geen probleem de monteur zou achter me aan fietsen. De backgate was dicht, ik zag de monteur kijken, nog verder fietsen. Bij ons thuis heeft hij opgeschreven wat ik moest hebben. Daarna weer naar de hardware shop gefietst. Toen we daar waren probeerde de monteur uit te leggen wat we nodig hadden. Een mannetje klom op een vliering en gooide het ene na het andere koppelstukje naar beneden, waarna de monteur ze met dezelfde snelheid weer terug gooide. Uiteindelijk ging hij zelf de vliering op. Na een kwartiertje kwam hij beneden. Toen kwam de baas van de hardware shop om de pracht constructie van 7 koppelstukjes te bekijken. De man het verstand van zaken, en wist een optimalisatie slag uit te halen waarna we nog maar 6 koppelstukjes nodig hadden. Ik was bijna net zoveel geld aan koppelstukjes kwijt, dan aan de pomp.
Eenmaal thuis hadden Thomas en ik een pracht bouwpakket, alles in de juiste volgorde vastlijmen. Er waren een aantal koppelingen vrij ruim, dus ook de duck tape moest er weer bij gehaald worden.
Al met al doet de pomp met filter het weer. En ik heb een hele dag plezier gehad.
Na afloop naast het zwembadje een biertje gedronken en van de zonsondergang genoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten