donderdag 11 oktober 2012

Geuchien

Iedereen kent mij als Guus, echter in mijn paspoort staat Geuchien. Geuchien is een drentse naam welke al lang in de familie zit. Ik heb een paar jaar geleden mijn stamboom zitten uitpluizen. De verste voorvader die ik kon vinden heette ook Geuchien, een boer  (keuter houdende 2 peerden) uit Schrapveen geboren plusminus 1730. Best gaaf dat je die naam mag dragen.

Toen ik geboren werd wilden mijn ouders me Geuchien noemen, Berend was echter zo verstandig om een andere roepnaam te kiezen. Dezelfde naam als je vader lijdt alleen maar tot verwarring. Nou die verwarring is nog steeds aanwezig, bij de immigratie papieren vindt men het maar lastig dat de naam van de vader gelijk is aan je eigen naam.
Onlangs heb ik mijn eerste expense report gemaakt in India. Ik kreeg een paar dagen na het invullen een mail dat de betaling was mislukt. De naam Guus Vogelzang kwam niet overeen met de naam van het bank account. Bij de bank heeft men mijn naam uit mijn paspoort overgenomen. Tja dat is India er wordt meer naar namen en adressen enzo gekeken dan naar je account nummer.
Ik heb daarna een mail gestuurd naar HR of men mijn naam kan wijzigen in het expense systeem. Met op de tweede regel het verzoek of men er voor wil zorgen dat niet mijn mail adres en dergelijke wordt aangepast.
Je raadt het al zoals iedere Indier leest men alleen de eerste regel van een mail, de tweede regel verander mijn mail adres niet, is niet doorgekomen en deze is dus ook gewijzigd. Vandaag was het de een na de ander, hebben we een nieuwe medewerker, wat is er gebeurd?
Ik geloof dat mijn oude mail adres nog wel werkt, alleen is de naam in beeld anders, kortom lekker verwarrend.

Onze Hinde leraar Kumar vertelde dat hij eigenlijk Johendra heet. Hij vertelde dat er bij de administratie van de universteit waar hij studeerde iemand een streep door zijn voornaam heeft gezet. Vervolgens kwam dus de helft van zijn volledige naam op het diploma. Daarna heeft de overheid dit op een of andere manier overgenomen en staat hij nu overal geregistreerd als Kumar. Bizar verhaal kun je je in Nederland toch niet zo goed voorstellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten