donderdag 18 oktober 2012

Man and gadgets

Een aantal jaren geleden heb ik een horloge gekregen van Gerlinde. Dit is de gadget waar ik het meest plezier van heb in mijn leven. Het horloge heeft een hartslag meter en een GPS. Deze twee opties maakt het mogelijk om allerlei analyses los te laten op roeien, wandelen, rennen. Toen ik nog aan het roeien was in Naarden hadden 3 van de 5 man zo'n ding, heerlijk lekker bezig zijn met je speeltje.
Onlangs heb ik een plugin gedownload welke een zeer complexe grafiek produceert. Ik heb minstens een maand naar de grafiek gekeken, de help pagina bestudeerd voordat ik ook maar een klein beetje door kreeg wat het nut is. Bijzonder dat je ergens zoveel energie in stopt, en je gedrag en training effect probeert te snappen zonder dat je weet of het je iets oplevert.

Die bruine staafjes had ik als eerste door, dit is je trainingsimpuls TRIMP. Dit was gemakkelijk te herkennen iedere training komt er een staafje bij. Maar ja soms is het staafje lang en soms is het kort. Na wat puzzelen ben ik er achter gekomen dat de hoogte wordt bepaald door de duur en de hoogte van je hartslag. Die laatste hoge piek was de Satara Marathon, hoge hartslag lange duur.
Dan heb je die blauwe berg CTL en die rode lijn ATL, CTL = Chronische trainingsload en ATL = Acute trainingsload. Als ik de beschrijving mag geloven geeft de blauwe berg aan hoe goed je in conditie bent, en de rode lijn geeft aan hoe moe je bent. Als je niet traint gaan beide lijnen naar beneden, dit lijkt wel te kloppen. Dan is er een laatste factor TSB, Training Stress Balance dit is simpel ATL -CTL, men beweert dat zolang die onder de nul zit dat je in conditie verbeterd. Je kan het hele ding tunen, zodat de grafiek er anders uitziet. Maar ja hoe is het dan met je gesteld? Ik laat het maar even bij de standaard waarden, ervan uitgaande dat ik een standaard lijf heb.
De grafiek geeft aan dat ik me de laatste paar weken minder vermoeid zou moeten voelen. Tja ik voel me goed maar om nou te zeggen dat ik minder vermoeid ben. Ik weet het niet. Toch ook maar gewoon lekker op mijn gevoel afgaan, en dit gewoon als een leuke gadget beschouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten