zaterdag 29 september 2012

Ganesh Immersion Procession

De krant staat de afgelopen dagen vol met berichten ter voorbereiding op de processie. Vandaag is het zover. Ik las dat het evenement vorig jaar 27 uur heeft geduurd. Toen ik dit op mijn werk aan collega's vertelde, zeiden ze dat men er hard aan werkt om het in te korten, een aantal jaren geleden koste het nog 34 uur.
Ik ben vanmiddag even wezen kijken, niet in het centrum, daar zijn alle straten afgesloten voor auto's. Door de mensen massa en de vele Mandals, dit zijn tijdelijke gebed plekken gemaakt van palen en doek, er is een podium in met veel lampen en het beeld van Ganesh. Er zijn 3448 Mandals in Pune, er is een regel dat een Mandal 1/3 van de breedte van de straat mag zijn, maar houdt niemand zich aan, met als gevolg dat het verkeer er nauwelijks langs kan.
Bij de rivier een paar kilometer van ons huis was het ook een komen en gaan van mensen met Ganesh. Er zijn twee manieren om het beeld in het water te doen, met een boot of lopend. Er zijn jongens die voor een kleine vergoeding het beeld het water in brengen. Ik denk dat ze een leuke bijverdienste hebben, als ik zag hoe vaak ze achter elkaar het water in liepen om het volgende beeld onder te dompelen. Volgens mij moet je struikelen over de hoeveelheid beelden, maar ja er liggen natuurlijk ook gewoon stenen op de bodem dus het verschil zullen ze wel niet voelen.

Op weg naar huis kwam ik nog een kar tegen met kinderen die ook terug keerden van de rivier.
Leuk gezicht zo'n tafereel met een opgetuigde groente kar. De Ganesh beelden zijn er in alle soorten en maten. Maar ze worden allemaal met evenveel liefde naar de rivier gebracht.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten