zaterdag 29 september 2012

Verjaardagtaart voor Rushi

Afgelopen week was het Rushi 's verjaardag.
Rushi en zijn moeder heb ik leren kennen op de kinderdiabetes poli van het Jehangir Hospital hier in de stad.
Hij heeft Diabetes type I, coeliakie (glutenallergie) is doofstom en heeft een groeiachterstand (en waarschijnlijk nog wel meer gezondheidsproblemen).
Hij gaat bijna niet naar school en kan door zijn glutenallergie geen normale graanproducten eten. Zijn eten is dus beperkt tot rijst en groenten dag in dag uit.
Zijn moeder verzuchte een keer dat ze hem zo graag eens een echte verjaardagstaart zou willen geven maar dat het niet mogelijk was. Ze wist niet van het bestaan van glutenvrije producten!
Mijn vriendin Yasmin heeft maarliefst 2 glutenvrije taarten voor hem gemaakt en die heb ik samen met Lavanya (een dokter van Jehangir Hospital) en Santosh (onze chauffeur) naar hem gebracht.
Het was een hele tocht ernaartoe, mij was verteld dat het in Pune was maar ze bedoelde dat het binnen Pune-district lag. Zo ongeveer 20 kilometer uit de stad en dan nog 8 kilometer vanaf de doorgaande weg over allerlei slecht begaanbare wegen. We waren er 2 uur later dan verwacht.
Mama was opgewonden en blij. Ze had een hele maaltijd voor ons gekookt en mochten niet weg voordat we gegeten hadden, we hadden immers zo'n reis gemaakt helemaal om hen te bezoeken. Vader was nog niet thuis. Omdat wij kwamen was papa op pad gegaan om voor Rushi een nieuw overhemd te kopen.
De kaarsjes werden door Rushi en zijn zussen op de taart geplaatst en aangestoken. Daarna volgde een ritueel van aansnijden; Rushi sneed een stukje taart af en bood elke gast een hapje van de taart aan (duwde dit dus in de mond) waarna de gast de taart overnam en Rushi een stuk in zijn mond duwde. Ik was gelukkig niet de eerste zodat ik in de gaten had wat er van me verwacht werd.
We gingen natuurlijk veel te laat weg. Guus heeft een collega een lift gevraagd in de goede richting en heeft het laatste stuk naar huis per rikshaw afgelegd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten