woensdag 13 maart 2013

Ziek zijn in India

Ik ben verkouden, ik voelde mijn neus en voorhoofd al een klein beetje voordat ik ging rennen afgelopen zaterdag. Er was afgelopen zaterdag zo af en toe een flinke stofwolk van een passerende jeep. S'avonds voelde ik mijn longen, en de volgende dag was het hoesten geblazen. Maandag zei Santosh tegen mij. "sick sir.?". Waarop ik al hoestend zei, "a little bit".Santosh zei: "to doctor sir?", ik zei:" no not to doctor."
Gerlinde had hetzelfde met Santosh een maand geleden. Santosh bleef maar tegen me zeggen dat Gerlinde naar het ziekenhuis moest, toen ze een beetje verkouden was. En toen Gerlinde weer beter was zei Santosh vol verbazing en ongeloof. "Madam better and no medicine". Hij kon dit nauwelijks geloven dat je beter kan worden zonder medicijnen. Ik vertelde dit laatst tegen een Indiase vriend. Hij legde me uit dat dit iets is uit het verleden. Als je ziek bent dan ga je altijd naar de Goeroe in het dorp. Deze medicijn man geeft je dan altijd iets waar je "beter" van wordt. Maw je krijgt altijd een medicijn om beter te worden. En boven al de Goeroe doet een wonder job want de medicijnen werken want je wordt immers weer beter na je verkoudheid. In de stad is de lokale goeroe vervangen door de dokter in het ziekenhuis.
Ik hoop maar dat ze vaak een placebo voorschrijven en geen antibiotica want anders worden al die bacillen resistent.
Ik voel me inmiddels al iets beter, let op; morgen is er weer een wonder geschied, ik ben beter zonder 2 liter meduzijn( pippi langkous)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten