maandag 19 maart 2012

हिन्दी सबक - Hindi Les


आजकल मैं हिंदी सीख रहा हूँ --> tegenwoordig leer ik Hindi --> uitspreken als: Ahdjikal Mèh Hindi Siekh raha Hnoe
Vanavond weer Hindi les gehad. Kost erg veel moeite om alle woorden te herinneren, vervolgens er een zin van te maken en dan ook nog goed te vervoegen.
Doet een beetje denken aan vroeger met Frans of Duits, het is altijd een raadsel of een woord mannelijk of vrouwelijk is. Tweede probleem is: wat was ook al weer jij, ik, zij, hun etc. Derde probleem is wat is ook al weer het werkwoord wat vervoegd moet worden. Moet er Hnoe, Hè, Ho of Hnèh. En als je dat dan weet dan moet je Hnèh nog goed uitspreken ook. voor je weet dan zeg je hè en dan is het niet goed.
Eerst dacht ik dat onze Hindi leraar een pietje precies was. Maar het blijkt als ik tegen Santosh zeg bily, dan snapt hij er niets van. Als ik dan vraag "what is the Hindi word for Cat?" dan zegt hij Billy. Dan heriner ik me het weer Billy moet je met dubbel L uitspreken, dus Bil-ly.
Ik ben toch wel trots dat het me lukt om de Hindi karakters te lezen. In het begin ging dit waanzinnig snel, nu leren we per les 1 karakter extra. Vandaag was het de Dha ध en dan met een Matra maak je daar Dhi धी van , niet te verwarren met Da: 
Het woord van vandaag was Slowly "Dhire Dhire" धीरे - धीरे, wellicht een woord dat goed van pas komt.

1 opmerking:

  1. Hoi Guus (en familie),

    altijd leuk om jullie belevenissen te lezen. Met het leren van een vreemde taal ben ik fan van Pimsleur (heeft ook Hindi). Voor meer info kun je me aanschieten op Lync.

    Groetjes,
    Collega Jacques

    BeantwoordenVerwijderen