zondag 18 maart 2012

The village

Ik hoor iedere week verhalen van Gerlinde over de village en over Sister, en dokter Sem. Dokter Sem en Prem had ik inmiddels al een keer ontmoet tijdens het vervoer wat Gerlinde voor hen regelt op vrijdag naar het dorpje. Ze zetten mij eerst even af op kantoor.
Vandaag was er een feestje, er was een cursus seizoen afgelopen. Dit was voor Gerlinde een mooie kans om mij het dorp te laten zien, en natuurlijk ook het dorp mij te laten zien. We werden vriendelijk ontvangen, we hebben wat rond gekeken, en toen begon een hele lange zit om te luisteren naar vele toespraken dansjes en een poppen kast voor stelling. Nisha vertelde me dat men al erg lang bezig was in het dorp, en dat ze blij was dat jonge vrouwen nu op het podium durven te staan en iets te doen. De dansjes waren de typische Indiase dans bewegingen, zo'n soort slangen beweging met je armen, laag met je schouders heen en weer wiegen etc. Gerlinde werd in een aantal rituelen betrokken, ze moest ergens een kaarsje aansteken. Ze moest met een dansje meedoen. Tot slot had Gerlinde een presentje gemaakt voor alle meiden die geslaagd waren. Het presentje viel erg in de smaak, Gerlinde was hier erg blij om want het is natuurlijk erg moeilijk om iets te verzinnen. Thomas was erg geïnteresseerd in het Makramee werk, ik heb hem beloofd dat ik hem dit ga leren. Vroeger als kind heb ik ook nog van die bloempotjes gemakrameet van stro touwtjes om deze vervolgens voor de winkel van  de ouders van een vriendje van me te verkopen voor 1 gulden. Ik hoop dat ik het nog kan.
Na deze lange ceremonie moesten we eten bij Sister, Thomas was het ondertussen zat, ik heb hem proberen uit te leggen dat we Sister teleurstellen als we niet op haar uitnodiging in gingen. Ze had een lekker tomaten soepje gemaakt, wat springrols en rijst met een te heet sausje. Er was ook nog rauwkost, dat heb maar laten staan, vind ik nog steeds een te groot risico met betrekking tot bacteriën. Moet natuurlijk wel gezond blijven, want donderdag vertrek ik om te gaan skiën.  Vreemd gevoel, het was vandaag 34,5 graden Celsius, en dan over een paar dagen in de sneeuw, ik zal het wel koud krijgen.
Kaarsjes ceremonie
Dansje

Zingen en muziek uit een trekharmonica

Het leek wel volkdansen uit duitsland

 Sister
Armpjes en schouders lekker losjes en voetjes van de vloer

Kadootjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten