donderdag 8 maart 2012

Holi

Vandaag is het een nationale feestdag. Je vraagt je dan af wat er achter zo'n vrije dag zit. Anne-Marie vertelde me dat het festival te maken had met een verbannen zoon die koning werd toen alle slechte overwonnen was. Anne-Marie is van plan naar vriendinnen te gaan. ze gaat oude kleren aan doen, een middeltje in haar haar zodat het vuil er weer eenvoudig uit gaat. Ik heb begrepen dat men elkaar gaat gooien met allerlei verschillende kleuren poedertjes.  Op mijn werk hoorde ik van een van mijn collega's dat hij voorzitter is van zijn society en dat hij alleen mileu vriendelijke poedertjes had ingeslagen, dit beperkt de hoeveelheid kleuren aanzienlijk. Van een andere collega hoorde ik dat het vrouwendag was. Het is de bedoeling om je vrouw zoveel mogelijk in de watten te leggen. Je hoort je vrouw bijvoorbeeld te helpen in de keuken. Hij vertelde vol trots dat hij zijn vrouw mee uit eten nam. Waarbij ik dacht dan heb je dat helpen mooi simpel afgekocht. Tijdens de lunch vertelde aan andere collega dat men een groot vuur maakt, waarbij ik vertelde dat we in (oost) nederland met pasen ook een groot vuur maken. Ik vertelde dat het in Nederland een mix is van het christelijke geloof en heidens gedrag. De collega vertelde dat dat in India ook verschillende verhalen achter de diverse gebruiken zitten. Hij vertelde ook dat men vroeger als kind, takken en ander brandbaar materiaal verzamelde, en dat men tegen woordig gewoon wat brandbaar materiaal koopt. Lijkt erg op het paasvuur waar ik me vroeger mee bezig hield.
Ik heb maar eens op het internet gezocht wat er achter het festival Holi zit. Tja je vind al snel dat het met vuur te maken heeft, na wat lezen zie je ook verhalen over goden met diverse kleuren. Er zijn echter wel 5 legendes die allemaal over het feest Holi gaan. In ieder verhaal worden andere goden beschreven en ze hebben ook helemaal niets met elkaar te maken. Het meest belangrijke verhaal is dat van:

The Legend of Holika and Prahlad



De legende gaat over een slechte koning (Hiranyakashyap) die over de hele wereld heerst. De koning eist van iedereen dat men alleen hem aanbid. Hij heeft echter een probleem, zijn zoon (Prahlad) aanbid een andere god (Lord Vishnu). Vader vraagt aan zijn zus om zijn zoon te verbranden. De zus (Holika) van de koning heeft een speciale gave,  Holika  heeft een botje waarmee ze vuur kan maken in haar schoot.
Ze neemt Prashad in haar schoot, en maakt een vuurtje. Ze wist echter niet dat het vuurtje alleen werkt als ze alleen is. Nu met het Prashad op haar schoot verbrandt ze zelf en het kind blijft ongedeerd. Prahlad bleef de hele tijd de naam van Lord Naarayana roepen waardoor hij gespaard bleef.
Holi komt van Holika, het festival gaat over dat het goede het kwade overwint.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten