donderdag 15 maart 2012

Ups and Downs

Zo af en toe loopt alles als een zonnetje, en zo af en toe denk je hoe is het mogelijk, het lijkt wel of alles tegen zit.
Zo hadden we afgelopen week een aantal dagen geen stroom, omdat de stroom wel vaker uitvalt denk je in eerste instantie ach over een uur of twee dan doet het het wel weer. Maar nee het wordt dit keer niet vanzelf herstelt, met als gevolg dat je hele koelkast/diepvries volledig is ontdooit. Tja dan kun je de helft weggooien en aantal zaken maar zo snel mogelijk opeten. Na een paar Sms'jes is het vandaag weer gerepareerd. Maar dan is er het volgende probleem, er is geen water. En na korte tijd staan alle WC's vol, ook dit verbetert de sfeer niet. Maar goed we beginnen al aardig creatief te worden, we hebben een zwem badje op het dak staan waar water in zit, dus met een emmertje kun je toch de WC's doorspoelen. In dezelfde periode hebben we ook nog geprobeerd om een energie rekening te betalen. Online betalen tja dat is hier een hele puzzel. De rekening is volledig in Hindi karakters geschreven, en ook al hebben we een paar lessen gehad moet ik toegeven dat dit nog een stap te ver is. Maar na het goed bekijken van alle cijfers en letters hebben we toch een internet site gevonden, na enig gok werk wat onze district code was konden we inloggen en kreeg ik op het scherm dezelfde rekening als op papier. Er was een knopje online betalen, enthousiast begin ik te klikken maar geen response. Na alle tekst duidelijk te hebben gelezen zie ik dat je alleen online kan betalen als je op tijd betaald. Je raadt het al ik was een paar dagen te laat. Gerlinde is daarna met Cash naar de energie maatschappij gegaan om te betalen. Eerst in een hele lange rij, toen ze eindelijk aan de beurt was zei men tegen haar dat ze was vergeten de achterkant van de rekening in te vullen. Ze moest uit de rij zodat de volgende aan de beurt was. Op de achterkant moest ze invullen hoeveel briefjes van 500, hoeveel van 100 etc.
Tja Gerlinde dat je dit nou niet even hebt gelezen en ingevuld. 
Gelukkig was men zo vriendelijk dat ze dit keer vooraan in de rij er weer tussen mocht en kon betalen.
Bij terugkomst bij huis vertelde ze het verhaal aan de buurman, hij moest hard lachen, hoe konden we zo dom zijn om online te willen betalen als je te laat bent. Ik heb ook de telefoon rekening on-line proberen te betalen, hier moest ik een account nummer invullen, in de help pagina stond dat dit op je rekening staat. Er stonden vele nummers, klant nummer, telefoonnummer, factuurnummer maar geen account nummer. Je begint te twijfelen is dit misschien mijn rekening nummer. Geen van de codes werkt. Er staat een telefoon nummer wat je kan bellen voor hulp. Helaas telefonische hulp is niet beschikbaar. Ook hier is Gerlinde met cash naar het telefoon bedrijf geweest. Bij het afrekenen kreeg ze een ontvangst bewijs, waar het account nummer op stond. Ik heb dit maar gauw ergens opgeslagen, wie weet wellicht lukt het de volgende keer on-line. Dan is er nog een laatste tegenslag, Anne-Marie kwam een paar weken geleden thuis met een grote barst in het scherm van haar laptop. Haar tas was versiert met een grote voetafdruk. Ik ben met de laptop naar de winkel geweest waar we het apparaat gekocht hadden. Ik kreeg bij de service balie te horen dat men alleen verkoopt en geen reparaties doet. De service die men verleende is: even zoeken op internet naar de dichtstbijzijnde HP service shop. Ik ben vergeten wat er allemaal is gebeurd maar na een aantal malen doorverwezen te zijn kwamen we terug bij de winkel waar we gestart zijn. Onze laptop ligt daar inmiddels 10 dagen, we bellen dagelijks of gaan even langs, en iedere dag krijgen we te horen dat het onderdeel nog niet is ontvangen maar dat hij morgen avond klaar is. We kregen vanmiddag een belletje dan men het onderdeel gaat halen in Mumbai. Ik ben benieuwd zal het echt binnenkort gerepareerd worden.
Vandaag is men geweest om de waterpomp te repareren. Gerlinde vertelde me dat ons keuken trapje van een meter of twee volledig  verdween in 1 van de gaten naast ons huis. Ze vertelde dat 1 van de mannen in zijn onderbroek met regelmaat in het gat verdween en dan helemaal nat weer boven kwam. Blijkbaar staat die pomp ergens onder in een kelder gevuld met water. Ik hoop niet dat dit ons drinkwater is waar die man in heeft gezwommen. Indien dit wel het geval is dan zul je binnenkort wel een blog vinden "Ziek".
Op dit moment hebben we stroom dit is vandaag gerepareerd, we hebben water de waterpomp is vervangen, we hebben internet, en misschien wordt de laptop ook nog gerepareerd. De rekeningen zijn betaald. Ik voel me gelukkig dat alles weer werkt, dit is werkelijk bizar, het zijn zulke basis zaken waar ik in Nederland nooit bij stil heb gestaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten