dinsdag 3 juli 2012

Balk

Gisteren zijn we aangekomen in Balk. Bart en ik hadden besloten om het eerste stuk van Beerze naar Balk te fietsen. s'Ochtends de banden dan de fiets van opa en oma opgeblazen, het zadel iets versteld en trappen maar. Het viel ons erg zwaar, we hadden een stevige bries tegen of schuin tegen, en heel af en toe 1 km schuin in de rug. Halverwege kwamen we een hennep plantage tegen, Bart kon het natuurlijk niet laten om dit van dicht bij te bekijken.

Bart zei tegen me, dit is het beeld wat alle buitenlanders van Nederland hebben, windmolens met hennep plantages. En vervolgens zei Bart:" Mr Hayworth vindt windmolens lelijk, ik vind ze prachtig".
Bij Vollenhove zijn we gestopt, hebben een biertje genomen en hebben ons het laatste stuk door Claas in de auto laten rijden. We hebben lekker weer, de zon schijnt de hele dag. Balk roept herinneringen op. Marten, een collega van me is een paar jaar geleden overleden. Hij was ongeveer net zo oud als ik, hij heeft vele jaren tegenover me gezeten. Ik ben naar zijn begrafenis geweest in Balk. Ik heb veel geleerd van Marten, zijn nuchtere Friese kijk op complexe onderwerpen, zijn efficiĆ«ntie door geen tijd te besteden aan gegevens die niet volledig waren. En natuurlijk praten over schaatsen in Friesland. Balk doet me denken aan de elfstedentocht. Dat smalle grachtje door Balk, met die enorme mensen massa op de kant. Schaatsen over het slotermeer met slecht ijs en wind tegen. Twee jaar geleden hebben we hier ook nog geschaatst, dit hebben we afgelopen winter helaas moeten missen. Vandaag hebben we boodschappen met de sloep gedaan.
Verder hebben we lekker rustig aangedaan, een beetje rond het huisje gehangen en van het uitzicht genoten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten