woensdag 25 juli 2012

rij gedrag

Na een jaar met Santosh te hebben gereden zijn me een aantal kenmerkende verkeerssituatie opgevallen.
1.
Je rijdt op een smal weggetje in de society. De weg is ongeveer zo breed dat twee auto's elkaar kunnen passeren als beide auto's over het randje van de weg rijden. Als Santosh een tegenligger tegenkomt dan rijdt hij op het midden van de weg. De tegenligger wordt op een gegeven moment zenuwachtig en duikt de berm in. Op het laatste moment wijkt Santosh een beetje met nog steeds veel ruimte aan zijn kant van de weg.
2.
Je wilt rechts afslaan. Er zijn 4 scenario's.
a.
Je rijdt op een weg die ruimte biedt voor ongeveer 2 a 3 auto naast elkaar in 1 richting en net zoveel in de andere richting. Op de weg is geen speciale verhoogde afscheiding. Als je links rijdt en je wilt rechtaf dan moet je het tegemoet komende verkeer passeren. Santosh doet dit meestal als volgt. Hij schuift een beetje op de helft van het tegemoet komende verkeer. Hij gaat knipperen met zijn koplampen, en schuift dan langzaam steeds verder op de weghelft van het tegemoet komende verkeer. Je moet niet vergeten je bent nog steeds niet bij de afslag, dit is nog steeds zo'n 10 a 20 meter verderop. De tegemoet komende auto's zien het niet meer zitten en stoppen, of kronkelen met een boog om je heen. Je schuift nog iets verder zodat men ook niet meer om je heen kan en als je dan de tegemoet komende auto's allemaal hebt geblokkeerd. Dan is er nog een heel klein gaatje waar je nog langs kan rijden om bij de afslag te komen.
b.
Je rijdt op een soort gelijke weg als bij voorbeeld a alleen is er nu een afscheiding tussen de weg helften. Tja je kunt dus niet recht afslaan want er is een afscheiding. Daarvoor heeft men in India de U-turn uitgevonden. Je begrijpt het wellicht, je rijdt de afslag voorbij totdat er uiteindelijk een onderbreking komt in de weghelft afscheiding,en dan moet je een U-Turn maken. 180 graden draaien dus, op zo'n overdrukke weg. Nou is de draai cirkel van de auto niet klein. Met andere woorden je moet de bocht een beetje ruim aansnijden. Je gaat dan ongeveer 1.5 auto breedte van het midden rijden en dan stop je, hiermee blokker je dus alle verkeer achter je, twee rijen dik. Slecht wat scooters en Riksja's kunnen er omheen kronkelen. Dan ga je vervolgens tergend langzaam op de rij helft van het tegemoet komende verkeer rijden. Het tegemoet komende verkeer krijgt steeds minder ruimte om om je heen te kronkelen, men gaat langzamer rijden omdat er weinig ruimte is en uiteindelijk stopt men zodat je je U turn kunt afmaken. Ook al is er dan een zee van ruimte, je versnelt niet en draait een beetje lousie aan het stuur zodat de bocht nog ruimer wordt en ook de laatste riksja's door de berm moeten. De uiteindelijke afslag nemen is dan eenvoudig je kan gewoon de binnenbocht nemen.
c.
Je rijdt op dezelfde weg als bij b echter staan er nu verkeerslichten. Je gedrag is ongeveer hetzelfde.
d.
Je rijdt op dezelfde weg als bij c echter staan er nu politie agenten bij de verkeerslichten. De auto's stoppen en rijden alleen door als het licht groen is. Men sorteert ook voor, Santosh maakt hier handig gebruik van, als alle auto's rechts staan voorgesorteerd, twee rijen dik dan rijdt Santhosh er links voorbij en parkeert zijn auto schuin voor de andere zodat die in ieder geval niet als eerste kunnen wegrijden als het ligt groen wordt.
Als het licht al op groen staat terwijl we komen aanrijden heb je trouwens een hele goede mogelijkheid om wat auto's in de bocht in te halen, de kruisingen zijn doorgaans zo ruim dat je makkelijk een derde of vierde rij kan beginnen in de bocht. En als je dan tuitert of je hand uit het raam steekt dan laat met je voor. Dit is dus wat we dagelijks doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten