zaterdag 29 oktober 2011

Bezuinigen

Vanavond heb ik even gefietst op onze eigen fiets. Wat was dit een genot, het zadel zat vast, het zadel staat op de juiste hoogte, het zadel is zacht, er zit geen slag in het wiel, er zit geen bobbel in de band, je hebt verlichting, het wiel loopt niet aan, oh wat is dat heerlijk. Dit soort dingen valt je normaal niet zo op maar nadat we in Goa een fiets gehuurd hebben ga je dit soort dingen waarderen. Toen we de fietsen huurden vroeg ik of het zadel hoger kon, het stond erg laag, de verhuurder gaf aan dat hij niet hoger kon, na wat aandringen van mij schroefde hij het zadel los en liet me zien dat de zadelpin niet langer was. Werkelijk de zadelpin was circa 10 cm, dus niet te verstellen, de verhuurder zei: "Indian brand" en hij schudde veelzeggend zijn hoofd. Gerlinde en ik hebben een rondje gefietst, na 10 km hebben we gewisseld in de hoop dat de andere fiets beter was. Gerlindes fiets was nog erger dan de mijne, het zadel ging naar voren of naar achteren, de laatste 3 km heb ik staand gefietst. Nou klaag ik wel ontzettend maar het koste ook bijna niets, slechts 100 roepie per dag per fiets. De Hotel eigenaar vertelde ons dat we veel te veel hadden betaald we hadden er ook 1 voor 50 roepie kunnen huren. 100 roepie = 1.60 Euro.
Vanavond na terugkomst van onze vakantie werden we hartelijk ontvangen door onze buren. Tijdens het Diwali feest hoor je mensen iets te geven, we kregen een doos koekjes en chocola. Tevens werden we uitgenodigd om bij hun te komen eten. Terwijl de vrouw des huizes aan het koken was werden wij uitgenodigd om vuurwerk af te steken. In Nederland is het vuurwerk veilig, als je hier een lont aansteekt dan duurt het soms 5 seconden en soms een halve seconden voordat het ontploft. En als het dan ontploft dan is het kleinste matje nog heftiger dan het grootste vuurwerk in Nederland. Na wat van deze heftige kleine matjes te hebben afgestoken kwam de buurman met wat groter spul aan. Het was zeer indrukwekkend. Gelukkig hebben we geen ongelukken gehad.
Na afloop concluderen we dat ze op de verkeerde dingen bezuinigen, Korte zadel pinnen om een stukje ijzer te sparen, korte lontjes waarvan ik geen goede reden kan verzinnen.
Persoonlijk houd ik nogal van degelijk, ik kies er altijd voor om het extra stevig te maken, dit is het tegenovergestelde van Indiers, zei proberen overal een minimum aan materiaal te gebruiken. Weinig schroeven, dun blik en ijzer, dunne matrassen etc.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten