donderdag 20 oktober 2011

Cultural Differences

Voordat we naar India gingen hebben we een cultural training gehad. Tijdens de training bleek dat ik al veel onderwerpen kende door mijn werkervaring. Culturele verschillen waarnemen is de eerste stap. Er voor open staan is een tweede stap. Tijdens de training werd ons medegedeeld dat ieder gezinslid een cultural shock zou gaan beleven ergens in de tweede of derde maand na vertrek. Ik merkte de laatste weken dat het erg moeilijk is om je plannen te realiseren. Ik denk dat dit voor mij de culturele dip was. Gisteravond heb ik een biertje gedronken met een collega uit Nederland en zijn engelse collega. Dit heeft me bijzonder goed gedaan. Ik denk dat dit komt omdat we hebben gesproken over het lastigste deel van mijn opdracht hier. Ik moet namelijk zorgen dat er iets veranderd zodat er verbetering komt. We kwamen tot de conclusie dat Indiërs denken dat ze nooit fouten maken, dit wordt veroorzaakt door het feit dat men nooit iemand zal bekritiseren. Maar als ik iemand moet vertellen dat hij niet goed doet en dat we dit moeten verbeteren dan zal hij dit ontkennen want hij maakt immers nooit fouten. Dit lijdt tot een conflict en niet tot een oplossing. En dit is wat ik de laatste weken waarnam. Veel discussies en geen voortgang.
Ik zal dus in mijn aanpak ze niet moeten bekritiseren, ik zal ze moeten complimenteren, en vandaar uit proberen aan te geven dat men in de rest van de wereld iets anders verwacht maar dit zonder hen te bekritiseren, wellicht nog een aantal complimenten tussen door.
We kwamen ook tot de conclusie dat ik eerst naar mezelf moet kijken. Als het om een cultural difference gaat dan is de kans groot dat ik me niet kan inleven in hun manier van reageren, dit komt omdat ik de afgelopen 45 jaar niet anders gewent ben. Ik merk dat dit enorm helpt, je raak in ieder geval minder gefrustreerd. Je ergert je namelijk niet aan de ander maar realiseert je dat je hun gedrag niet begrijpt. En een Indiër maakt nooit fouten dus hij doet het per definitie goed. Ha Ha.
Als laatste topic hebben we het gehad over Values. Dit is ook behandeld tijdens de cultural training. Values zijn de normen en waarden die het diepst in de cultuur zitten. Het zijn normen en waarden welke al duizenden jaren waar zijn voor een volk. Een value kun je niet veranderen. Ik heb dit de afgelopen maand ook voor een paar topics geprobeerd. Ik kan hier beter mee stoppen en mijn energie in andere zaken steken. Een voorbeeld hiervan is dat wij Nederlanders altijd nadenken over wat we doen en vooral waarom we het doen. Indiërs werken vooral volgens check lijsten die ze strak volgen, dit is ook eenvoudig want je neemt geen risico's en je kan eenvoudig aan tonen dat je geen fouten hebt gemaakt. Want als alle vinkjes staan dan is het goed. Dit zegt niks over het gedane werk. Ik heb getracht dit te delen maar hier peuter ik aan een Value die ik wellicht niet kan veranderen. Ik zal me er wellicht bij moeten neerleggen dat alles met procedures, formulieren en check lijsten moet worden gedaan zodat de personen die ermee moeten werken niet hoeven na te denken.
Diep van binnen haat ik deze bureaucratie. Dit zal mijn value wel zijn.

1 opmerking:

  1. Guus, dat is knap inzicht!
    Hier in NL met indiers op de werkvloer vallen zo ook wat puzzelstukjes in elkaar.
    Wicher

    BeantwoordenVerwijderen