zondag 30 oktober 2011

Plannen

Op mijn werk heb ik zo af en toe twijfel of men wel werkt aan de hand van een planning. Natuurlijk heeft ieder zijn wekelijkse schema wat hij afwerkt en alle vinkjes zet zodat hij kan aantonen dat hij zijn werk goed doet. Maar of je ook op papier zet wanneer je welke "deliverable" af hebt, dat is in India iets anders. Men heeft sowieso een probleem met het begrip tijd. In het Hindi is het woord voor gisteren gelijk aan het woord voor morgen. Als ik aan de chauffeur vraag of hij "at 5 o'clock in the afternoon" kan komen dan volgt er altijd een verwarring. 5 PM werkt gelukkig wel. Toch zie je dat hij begrippen als tomorrow, afternoon en yesterday niet begrijpt.
Anne-Marie vertelde me dat men hier op school leert hoe je een agenda moet gebruiken. Er wordt aan de kinderen geleerd dat men het huiswerk moet opschrijven bij de dag dat men het op krijgt. Met als gevolg dat je iedere dag een paar weken moet terug bladeren om te kijken of je nog huiswerk hebt voor die dag. Anne-Marie heeft zich voorgenomen om het maar weer net als in Nederland te doen. Bart had vanaf dag 1 al het idee dat dit onhandig was, en is er nooit aan begonnen. Wat ik me nog wel herinner van de eerste week is dat Bart vroeg hoe de agenda te gebruiken. De agenda's bevatten namelijk zo af en toe dubbele dagen. Je hebt dan bijvoorbeeld ma, di, wo, do, vrij, wo, do, vrij, zaterdag, zondag. en de week erna zit spontaan goed en daarna zit bijvoorbeeld maandag en dinsdag dubbel. Het is niet te geloven dat men zo'n chaos kan creƫren. Dus dat men niet leert plannen is me duidelijk. Als je op maandag aan iemand vraagt of hij/zij een vergadering voor je wil regelen voor a.s. vrijdag, dan wordt donderdag middag na 18:00 uur de uitnodiging rond gestuurd. Ik heb me erover verbaasd dat iedereen (Ca. 12 personen) present was. Gedurende de week voorafgaande aan de vergadering heb ik nog twee herinneringen gestuurd. Ik ging donderdag voor zessen naar huis en was verbaast dat de vergadering op vrijdag om 10:00 uur doorging. Ook in de bouw plant men niet, in het huis wat men aan het bouwen is naast ons huis hoor je hoofdzakelijk geluiden van bikken en hakken. Dit is volgens mij alleen maar noodzakelijk als je dingen wilt afbreken, dus niet gepland. In ons huis zitten bijna alle licht knopjes achter de deur, dus als je de deur open doet dan moet je erom heen lopen om het ligt in de kamer aan te doen. Als je een beetje nadenkt voordat je begint dan zijn dit soort dingen te voorkomen..

In onze kamer zit een rij van 8 schakelaars voor licht en ventilatoren. Het zijn twee setjes van vier, de linker vier zijn voor het rechter deel van de kamer. De andere net anders om. Het went wel, maar waarom? Indiers vinden het blijkbaar niet erg en accepteren dit soort zaken continu. In de kamer van Thomas zit een zeer bijzondere schakeling, tijdens mijn electro-techniek studie heb ik deze schakeling niet geleerd. Ik snap nog steeds niet precies wat er verdraait zit. Thomas heeft inmiddels door dat wanneer het licht niet uit wil met de schakelaar naast zijn bed, dat hij dan de ventilator moet aanzetten met de schakelaar naast zijn bed en naar de deur moet lopen om daar het licht aan te zetten waarna de ventilator weer uit gaat.
Ik heb toch een intelligente zoon van 8.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten