donderdag 27 oktober 2011

Spicefarm

Vanmiddag zijn we naar een spicefarm geweest. Ik vond het heel erg interessant, helaas is het teveel om allemaal te onthouden. Ik heb een paar foto's gemaakt.
Koffie bonen, men had twee soorten Arabica en Robusta, op de foto is de robusta te zien.

Een bananen boom met bananen

Een kleine variant van de kokosnoot de Bitternut. De vruchten zijn ongeveer 3 cm. Men gaf ook nog een demontratie hoe men in zo'n boom klimt en dan op ca 8 meter hoogte met het lichaam en boom heen en weer gaat zwaaien zodat men kan overstappen in een andere boom om de vruchten te plukken. Ik had het gevoel dat het dunne  boompje ieder moment zou kunnen afknappen. Wat verder een leuke wetenswaardigheid is dat je kan zien hoe oud een kokosboom is. namelijk iedere 4 ringen in de lengte van de boom staat voor 1 jaar ouderdom.

Turmeric, de wortels worden gebruikt om een geel poeder van te maken, even koken daarna drogen en fijn stampen, men vertelde dat het erg goed was om op wonden te gebruiken. Dit zal wellicht het gelepoedertje zijn geweest dat men onder mijn voet heeft gesmeerd.

Black widow spider, hier liepen we bijna tegen aan toen we gingen kijken naar cinnamon, dit is een boom waarvan de bast wordt gebruikt om kaneel te maken. De bast ruikt echt heel sterk naar kaneel.

We liepen een stukje verder en kwamen langs een teak boom. Toch leuk om te weten waar je meubeltjes vandaan komen.

Cacoa

Op weg naar de Vanille, werden we opzij geleid door 1 van de medewerkers van het park. Er was een giftige slang in de boom. Het beestje is ongeveer zo dik als mijn vinger en een halve meter lang.

Vanille, er schijnen witte bloemen aan te komen. Men vertelde dat men heel weinig vanille nodig heeft om de smaak en geur over te brengen op bijvoorbeeld suiker.

Peper, dit zijn de peper korrels die we uit de peper molen kennen. de man legde uit dat de rijpheid en de verwerking de kleur bepaald. Dus soms wit, zwart, rood of groen.

Dit is de piri peper, de pepertjes worden niet groot. Ze zijn 2000 keer zo sterk als de gewone peper. Hij vertelde dat deze soort de op drie na sterkste peper op de wereld was. Ik geloof dat ik deze niet in mijn eten hoef.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten