zondag 20 mei 2012

Boekarest

Het heeft ook z'n voordeel dat de travel desk je een dag te vroeg in Boekarest dumpt. Kun je leuk even rond kijken. Ik wilde naar buiten en het regende, ik heb bij de receptie een paraplu geleend. Ik was nog maar net onderweg of ik zag een prachtige berm.

 Ik ben naar een metro station gelopen en heb de metro naar universitat genomen. In een boekje stond dat dit een goed begin is van een wandeling in het oude centrum. Toen ik de metro uit kwam kon ik echter 4 richtingen op, en in het boekje stond niet welke ik moest nemen.
Plein bij universitat

Je raadt het al ik nam een verkeerde, maar na wat dwalen en een kopje koffie kwam ik toch in het oude centrum. Ik ben hier de vorige keer ook geweest samen met wat Roemeense collega's.
Ceaușescu heeft de meeste historische gebouwen in Boekarest vervangen door nieuwere, er is in deel van de stad "de oude stad" welke gespaard is gebleven. Dit deel is heel erg mooi en ook erg gezellig, er zijn waanzinnig veel terrasjes waar je lekker wat kan drinken en eten.

Lege terrasjes, s'middags toen het droog was was het lekker vol.

De Bibliotheek

Caru cu Bere
Op de zonneschermen staat misschien wel de beste restaurant. Nou het is de beste, ik kan ieder aan raden die ooit in Boekarest is dat hij moet gaan eten en drinken bij Caru cu Bere. Ze hebben hun eigen bier, ik heb er eentje gedronken, ik had zuurkool met polenta en varkensvlees. Het was heerlijk, het varkensvlees was lekker aangebraden en vervolgens zo gaar gemaakt zodat je van dat draadjes vlees hebt. Polenta is vaak een moeilijk weg te krijgen omdat het zo'n zware droge hap wordt maar deze was lekker smeuïg, er zal wel voldoende boter en vet in gezeten hebben. Heerlijk.
Het restaurant bevat, glas in lood ramen, muurschilderingen alsof je in een kerk zit, ook gewelven als in kerken. Er was live muziek, lekker van die Roemeense viool muziek. Op een gegeven moment waren ze volgens mij lang zal ze leven aan het spelen, maar er begon een hele tafel luidkeels mee te zingen in het Roemeens.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten