donderdag 3 mei 2012

Moderne technologie

Ik besefte vandaag toen ik de krant las dat modern een relatief begrip is. Zo kan ik me herinneren dat mijn vader vertelde van zijn eerste trekker, dat hij daarvoor alle werk op het land met een paard deed. Ik weet niet precies wanneer mijn vader een paard door een trekker heeft vervangen maar het moet jaren voor mijn geboorte zijn geweest, dit is dus ergens in de jaren 50/60 van de vorige eeuw. Ik weet nog hoe die trekker er uitzag, niet zo hypermodern als je tegenwoordig ziet, maar het was toch een mooi voertuig.

Nu las ik vandaag in de krant "Of Tractors and CellPhones, A liitle bit of modern technology, a lot of jugaad" Wat jugaad is weet ik niet, mijn hindi translator zegt stadium, het zou dus iets van vooruitgang oid kunnen beteken, een nieuw stadium.Wikipedia geeft het echte antwoord;
Jugaad are locally-made motor vehicles that are used mostly in small villages as a means of low cost transportation in rural India.
De foto bij het stukje zette me echt aan het denken, los van het feit dat men een tractor moderne technologie vindt, is het type tractor "Jugaad" uit het stenen tijdperk. Desalniettemin geeft het stukje in de krant aan dat het grote gevolgen heeft voor stieren en jonge stierkalveren, deze beesten worden werkloos, in Nederland eten we die gewoon lekker op, maar in India hebben ze geen enkel nut meer, en komen wellicht in een illegaal circuit..


Waarom de woorden No infrastructure No problem onder de foto staan wordt niet nader uitgelegd. Het artikel geeft wel weer dat men met de creatieve manier van werken met weinig toch veel kan doen. Zo wordt de Jugaad ook gebruikt als waterpomp. Of als transportmiddel van water/ijstanks gevuld met vis. De cellphone wordt gebruikt om uit te zoeken waar men de producten met de meeste winst kan verkopen.
Vervolgens staat in het artikel dat men zich verbaast dat de sector met al deze automatisering maar met 3% is gegroeid over tientallen jaren. Tja wat moet je dan denken als westerling met je totale andere referentie kader. Polders met grote akkers, enorme tractors welke in een paar uur enkele hectares omploegen en inzaaien. Is de infrastructuur misschien toch een probleem?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten