maandag 13 augustus 2012

Registration day

Vandaag was het registration day op school van de kinderen. Ik moest natuurlijk vertellen dat Thomas en Anne-Marie de eerste 2 weken zullen moeten missen van school omdat ze geen geldige visa hebben om naar India te komen. Ik was samen met Bart, bij het eerste tafeltje werd ons uitgelegd dat we langs de tafeltjes "medical", "transport", Lunch" en "Magic schoolbus" moesten gaan en dat we daarna naar de klasse leraren moesten gaan, en tot slot de financiĆ«n en administratie afhandelen. Bart vroeg wie zijn klasse leraar was, de mevrouw bij de eerste tafel zei: "Miss Lila" Bart fronste zijn wenkbrauwen, het was duidelijk hij wist niet wie het was. De mevrouw zei: de lerares frans, je bent vorig jaar toch wel op school geweest. Ik dacht laat ik het een beetje verzachten, ik legde uit dat Bart geen frans had. Bart verstond mij verkeerd, hij hoorde mij niet zeggen "he does not have french" maar hij verstond "he does not have friends". Bart dacht wat moet ik hier nou mee. Gewoon negeren en doorlopen.
Na twee en een half uur in de rij staan en formulieren invullen hadden we alle stappen gehad.
Daarna naar het FRO om achter mijn visa aan te gaan, dit viel vandaag mee.

  1. Adviseur vertelt op de stoep ga naar loket 7/8 overhandig dit pakket papier en laat de SMS op je telefoon zien, en betaal bij de balie aan de rechter kant. Hij geeft me geld mee om te betalen.
  2. In de rij bij Balie 7/8, ben ik aan de beurt zegt men dat ik bij de man in de hoek moet zijn zonder loket.
  3. De man in de hoek kijkt me aan en vraagt waarom ik die stapel papier heb meegenomen, ik lieg op mijn best door te zeggen dat dat iemand bij Honeywell aan me heeft gegeven. (adviseurs zijn verboden en mogen niet genoemd of gezien worden). Ik laat vervolgens de SMS zien en de man haalt mijn papieren te voorschijn. Hij schrijft een briefje waarmee ik naar balie 7/8 moet gaan.
  4. Balie 7/8, wauw geen rij, ik ben direct aan de beurt, ze zet een handtekening, en stuurt me naar de balie aan de rechter kant om te betalen.
  5. Balie aan de rechter hand, er zitten twee mevrouwen te kijken en te wachten op klanten, ze helpen mij en twee anderen niet, ze hebben niet als taak om af te rekenen, ze geven aan dat we 10 minuten moeten wachten, daarna kan ik betalen. Ik maak een foto van het betaal bewijs, dit had de adviseur geadviseerd. Ik word vervolgens naar Balie 7/8 gestuurd.
  6. Balie 7/8 geeft aan dat ik bij de man in de hoek zonder loket moet zijn.
  7. Man in de hoek neemt mijn betalingsbewijs in ontvangst en zegt dat ik vrijdag terug kan komen voor stempels in mijn paspoort.
  8. Buiten bel ik de adviseur, en handel de details m.b.t. het geld af.
Heerlijk zo'n dagje. Ik merk dat ik me van te voren al redelijk had ingesteld op wat ging komen. Ik ben in ieder geval een ervaring rijker dan vorig jaar, toen wist ik absoluut niet wat ging komen.
Bij het FRO kwam ik iemand tegen die ik ken, hij was 1 stap verder dan ik in het verlengen van de visa, hij zei dat wil niet zeggen dat ik eerder mijn visa heb, iedereen is even cynisch.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten