vrijdag 23 november 2012

Anders

Afgelopen week waren er twee berichten in de krant wat me toch wel even liet nadenken. Als eerste was er een bericht dat er twee meisjes in de gevangenis terecht waren gekomen nadat ze waren gearresteerd omdat ze iets op facebook hadden gepubliceerd. En als je dan leest wat ze geschreven hadden lijkt het op het eerste gezicht onschuldig. Je gaat je dan afvragen waarom die actie om ze vast te zetten en het facebook account te verwijderen, Ik ben tot de conclusie gekomen dat er maar 1 echte reden kan zijn en dat is angst. Angst voor rellen en ongeregeldheden, ze hadden namelijk gepost dat ze het vreemd vonden dat heel Mumbai was afgesloten voor een crematie van een oud minister. Als eerste is het al vreemd dat je een miljoenen stad ontregeld, en dan zo'n op het oog overdreven reactie. Wellicht is de kans op ongeregeldheden veel groter dan dat ik me realiseer. Wat je dan een dag later in de krant ziet geeft me ook een oncomfortabel gevoel, men plaatst gewoon een foto van het brandende lijk in de krant.
Het tweede bericht van afgelopen week was dat een terrorist is opgehangen in Pune. Tja dan denk je onmiddellijk dat is iets barbaars. Dat ken je niet in Nederland, en als een collega dan op eens tegen je zegt, ze hebben hem zojuist opgehangen, dan voelt dat toch heel raar. In de krant stonden alle doodstraffen van de afgelopen 30 jaar genoemd, het gebeurd in India ook niet zo vaak, je kunt ze op 1 hand tellen.
Ja het is toch anders als in Nederland, waar vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel staat en waar de doodstraf al heel lang niet meer bestaat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten