vrijdag 2 november 2012

Cheque

We moeten onze vakantie betalen. Gerlinde zei tegen me wil je een cheque schrijven dan breng ik hem naar de travel agent. Ik zei ik betaal wel met internet bankieren dan hoef je niet een uur in de auto te zitten. Gerlinde zei nog maar al mijn vriendinnen betalen met een cheque.
Ik start het internet bankieren op en kom tot de conclusie dat de naam van het bedrijf te lang is voor het invoer veld van de internet pagina. Uit ervaring weet ik dat het precies moet kloppen anders wordt het geweigerd. Dan toch maar een cheque schrijven. Gerlinde heeft de dag erna de cheque afgeleverd.
Vandaag kregen we een email, met het verzoek een nieuwe cheque te schrijven. De vorige cheque was geweigerd, de reden is: ik had opgeschreven tweehonderdvijftienduizen rupee only, dit had moeten zijn twee Lakh en vijftienduizend rupee only.
Het is toch om gek van te worden. Dit is toch niet fout, dit is gewoon omdat je niet wilt.
Om een gevoel bij de getallen in India te krijgen is trouwens erg lastig. 1 Lakh is 100.000. het volgende getal is crore = 100 Lakh. Als je gewend bent aan een talstelsel dat met drie nullen omhoog gaat dan moet je wel erg nadenken hoeveel nou bijvoorbeeld 10 crore is.
Een ander absurd ding is dat je op een cheque achter het bedrag moet zetten "rupee only". Alsof het bedrag bijna niets is.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten